TYP463 Tarım Mühendisliği Çevre Sorunları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP463
Ad Tarım Mühendisliği Çevre Sorunları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. DERYA ÖNDER
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. DERYA ÖNDER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilerin; sulama ve çevre arasındaki ilişkiyi kavramasını, sulamanın çevre üzerine olan etkilerini değerlendirebilmesini ve bu etkileri azaltmak veya kaldırabilmek için gerekli bilgileri edinmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Çevre kirliliği ve tarım ilişkileri, hava, toprak ve su kirliliği, kirletici kaynakları ve etkileri, sulu tarımın çevresel etkileri; küresel ısınma ve su kaynaklarında azalma, nitrat ve pestisit kirliliği, ötrofikasyon, drenaj ve tuzluluk sorunu, atık sular ve yeniden tarımda kullanımları, sulu tarımın sosyo-ekonmik etkileri ve su yönetimi, çevresel etki değerlendirmesinde esaslar ve yöntemler, sulama drenaj projelerinin çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) projeleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

World Agriculture and the Environment: A Commodity-By-Commodity Guide To Impacts And Practices Agriculture, Environment and Development: International Perspectives on Water, Land and Politics 1st ed. 2016

Notlar

İlgili makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletmeyi öğrenir
ÖÇ02 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulamayı kazanır
ÖÇ03 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirmeyi öğrenir
ÖÇ04 İzleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletmeyi öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çevre ile ilgili tanımlar, çevre kirliliği ve kaynakları İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Tarımsal sistemler, sistem ve değişim, biyokimyasal döngüler, enerji döngüleri, hidrolojik döngüler, besin döngüleri, modern tarım sistemleri ve çevre İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hava kirliliği ve kaynakları, ve ilgili yasal mevzuat İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sera gazları, hava kirliliğinin iklim değişikliği ve küresel ısınmaya etkileri. İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hava kirliliğinin toprak su ve bitkiler üzerindeki etkileri; asit yağmurları İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dünyada ve Türkiye de su varlığı, Türkiye Akarsularının kirlilik durumu, İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Su kirliliği ve kaynakları, su kalitesi kontrolü, su çerçeve direktifi, nitrat direktifi İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dünyada ve Türkiye de toprak kaynakları, toprak kirliliği, toprak için kirletici kaynaklar, başlıca tarımsal (bitkisel ve hayvansal üretim) faaliyetleri-1 İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Dünyada ve Türkiye de toprak kaynakları, toprak kirliliği, toprak için kirletici kaynaklar, başlıca tarımsal (bitkisel ve hayvansal üretim) faaliyetleri-2 İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Başlıca tarımsal (bitkisel ve hayvansal üretim) faaliyetlerin çevresel etkileri; Pestisitler ve çevresel etkileri, tarım ürünleri ve su kaynakları üzerindeki kalıntı İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
12 Sulu kaynaklarında azalma, nitrat kirliliği ve tuzluluk İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sürdürülebilir tarım; çevre dostu tarım politikaları, suyun etkin kullanımını sağlayacak su politikaları ve entegre havza su yönetimi esasları İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sulama drenaj projelerinin çevresel etki değerlendirmesi; Yönetmelik ve esaslar ve yöntemler İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Sulama drenaj projelerinin çevresel etki değerlendirmesi; örnek proje İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 11 11
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 09:07