Genel Bilgi
Kod | MAT111 |
Ad | Matematik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Emrah KORKMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Emrah KORKMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere matematik hesaplamaları yapma yeterliliğini kazandırmaktır. Matematik alanında fonksiyonların incelenmesi ve karakterizasyonu için kullanılan temel metodolojiler limitler, türevler ve integrallerdir. Bu araçlar öğrenciler tarafından fizik, biyoloji, işletme ve ekonomi dahil olmak üzere çok çeşitli disiplinlerdeki uygulama problemlerini çözmek için kullanılacaktır.
Dersin İçeriği
Denklemler ve eşitsizlikler, Fonksiyonlar ve grafikler, Limitler ve süreklilik, Türevler, Türevlerin uygulamaları, Ters Türevler ve İntegraller
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Calculus 1 (Türkçe), Prof. Dr. George Brinton Thomas Jr.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cebirsel denklemleri ve eşitsizlikleri çözer. |
ÖÇ02 | Polinom, rasyonel ve trigonometrik fonksiyonları tanır ve grafiğini çizer. |
ÖÇ03 | Fonksiyonların ve belirsiz formların (L’Hopital kuralını kullanarak) limitlerini hesaplar. |
ÖÇ04 | Türevlerin hesaplanmasına ilişkin kuralları kullanır ve türevlerin ve teğet doğrunun tanımını öğrenir. |
ÖÇ05 | Türevleri kullanarak bir fonksiyonun maksimum ve minimumunu bulur. |
ÖÇ06 | Monotonluk, konkavlık ve fonksyonların grafiklerini belirlemek için türevleri uygular. |
ÖÇ07 | Türevleri gerçek dünya problemlerine uygular. |
ÖÇ08 | Belirsiz integral kavramını ters-türev olarak anlar. |
ÖÇ09 | Basit belirsiz integralleri ve belirsiz integralin temel kurallarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili bilgilerin doğruluğunu sorgular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili yeterli seviyede kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eşitsizlikler ve Mutlak Değerler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fonksiyonlar: Tanım ve Değer Kümeleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Fonksiyon Türleri: Lineer, Polinom ve Rasyonel Fonksiyonlar | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Fonksiyon Türleri: Trigonometrik, Artan-Azalan ve Tek-Çift Fonksiyonlar | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Limitler: Bir Fonksiyonun Limiti ve Limitin Kesin Tanımı | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Limitler: Limit Kurallarını Kullanarak Limitleri Hesaplamak. Tek Taraflı Limitler. Sonsuzluğu içeren Limitler ve Sonsuz Limitler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Süreklilik: Bir Fonksiyonun Bir Noktada Sürekliliği. Sürekli Fonksiyonlar. Süreksizlik Tipleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | ARASINAV | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türev: Türevin Tanıtımı. Bir Fonksiyon Olarak Türev. Türev Alma Kuralları | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Türev: Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri. Değişim Oranı Olarak Türevler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Türev: Zincir Kuralı, Kapalı Türev | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Türevlerin Uygulamaları: Maksimum ve Minimum. Ortalama Değer Teoremi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Türevlerin Uygulamaları: Fonksiyonların Grafikleri. Optimizasyon Problemleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Türevlerin Uygulamaları : L’Hôpital Kuralı | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Ters Türevler ve Belirsiz İntegral | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,68 | ||
AKTS | 4 AKTS |