Genel Bilgi
Kod | TYP109 |
Ad | İklim Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BÜLENT ÖZEKİCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BÜLENT ÖZEKİCİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İklimi oluşturan sıcaklık, yağış, nem, rüzgar vb. tüm parametreleri derinlemesine incelemek
Dersin İçeriği
Meteoroloji, Atmosfer, Enerji, Isı ve Sıcaklık, Buharlaşma, Nem, Yoğunlaşma, Yağış, Hava Basıncı, Rüzgarlar, Hava Kütleleri, Cepheler, Küresel İklim, Tarım ve Meteoroloji
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Ders notları,
Notlar
WEB kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersin sonunda öğrenci iklim verilerinin değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgileri bilir duruma gelecektir. |
ÖÇ02 | İklim bilgisi konusu ile ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir düzeye gelebilecektir. |
ÖÇ03 | Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar |
ÖÇ04 | Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. |
ÖÇ05 | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | METEOROLOJİ: Meteorolojinin Tanımı ve Tarihi; Meteorolojinin Alt Dalları; Meteorolojik Gözlemler | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | ATMOSFER: Atmosferin Bileşimi ve Katmanları | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | ENERJİ, SICAKLIK ve ISI: Sıcaklık ve Isı; Isı İletimi | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | ENERJİ, SICAKLIK ve ISI: Isı Dengesi | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | GÜNLÜK ve MEVSİMLİK SICAKLIK: Mevsimlerin Oluşması; Günlük Sıcaklık Değişimleri | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | GÜNLÜK ve MEVSİMLİK SICAKLIK: Sıcaklığı Etkileyen Etmenler; Hava Sıcaklığı ve Hissedilen Sıcaklık; Sıcaklığın Ölçülmesi ve Termometreler | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması |
7 | BUHARLAŞMA ve NEM: Buharlaşma; Nem | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | YAĞIŞ: Yağışın Oluşumu ve Tipleri; Yağışı Etkileyen Etmenler; Yağış Biçimleri; Yağışın Şiddeti ve Sıklığı; Kuraklık ve İfadesi | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
10 | YAĞIŞ: Yağışın Oluşumu ve Tipleri; Yağışı Etkileyen Etmenler; Yağış Biçimleri; Yağışın Şiddeti ve Sıklığı; Kuraklık ve İfadesi-2 | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ara Sınav | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
12 | HAVA BASINCI ve RÜZGARLAR: Atmosferin Basıncı ve Ölçümü; İzobar Haritaları ve Basınç Merkezleri; Rüzgar | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme |
13 | HAVA KÜTLELERİ, CEPHELER ve HAVA TAHMİNİ: Hava Kütleleri; Cepheler; Hava Tahminlerinin Yapılması | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
14 | KÜRESEL İKLİM: İklim Türleri; İklim Değişmesi | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
15 | TARIM VE METEOROLOJİ: İklim Etmenleri; İklim Etmenleri ve Erozyon; İklim ve Bitki; Fenolojik Gözlemler; Sıcaklık ve Bitki | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 4 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 6 | 36 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 6 | 36 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |