TYP109 İklim Bilgisi

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP109
Ad İklim Bilgisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BÜLENT ÖZEKİCİ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. BÜLENT ÖZEKİCİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İklimi oluşturan sıcaklık, yağış, nem, rüzgar vb. tüm parametreleri derinlemesine incelemek

Dersin İçeriği

Meteoroloji, Atmosfer, Enerji, Isı ve Sıcaklık, Buharlaşma, Nem, Yoğunlaşma, Yağış, Hava Basıncı, Rüzgarlar, Hava Kütleleri, Cepheler, Küresel İklim, Tarım ve Meteoroloji

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Ders notları,

Notlar

WEB kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu dersin sonunda öğrenci iklim verilerinin değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgileri bilir duruma gelecektir.
ÖÇ02 İklim bilgisi konusu ile ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir düzeye gelebilecektir.
ÖÇ03 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
ÖÇ04 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
ÖÇ05 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 METEOROLOJİ: Meteorolojinin Tanımı ve Tarihi; Meteorolojinin Alt Dalları; Meteorolojik Gözlemler Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 ATMOSFER: Atmosferin Bileşimi ve Katmanları Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 ENERJİ, SICAKLIK ve ISI: Sıcaklık ve Isı; Isı İletimi Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
4 ENERJİ, SICAKLIK ve ISI: Isı Dengesi Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
5 GÜNLÜK ve MEVSİMLİK SICAKLIK: Mevsimlerin Oluşması; Günlük Sıcaklık Değişimleri Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
6 GÜNLÜK ve MEVSİMLİK SICAKLIK: Sıcaklığı Etkileyen Etmenler; Hava Sıcaklığı ve Hissedilen Sıcaklık; Sıcaklığın Ölçülmesi ve Termometreler Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması
7 BUHARLAŞMA ve NEM: Buharlaşma; Nem Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
8 Ara Sınav Ders notlarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 YAĞIŞ: Yağışın Oluşumu ve Tipleri; Yağışı Etkileyen Etmenler; Yağış Biçimleri; Yağışın Şiddeti ve Sıklığı; Kuraklık ve İfadesi Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
10 YAĞIŞ: Yağışın Oluşumu ve Tipleri; Yağışı Etkileyen Etmenler; Yağış Biçimleri; Yağışın Şiddeti ve Sıklığı; Kuraklık ve İfadesi-2 Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Ara Sınav Ders notlarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
12 HAVA BASINCI ve RÜZGARLAR: Atmosferin Basıncı ve Ölçümü; İzobar Haritaları ve Basınç Merkezleri; Rüzgar Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme
13 HAVA KÜTLELERİ, CEPHELER ve HAVA TAHMİNİ: Hava Kütleleri; Cepheler; Hava Tahminlerinin Yapılması Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme
14 KÜRESEL İKLİM: İklim Türleri; İklim Değişmesi Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme
15 TARIM VE METEOROLOJİ: İklim Etmenleri; İklim Etmenleri ve Erozyon; İklim ve Bitki; Fenolojik Gözlemler; Sıcaklık ve Bitki Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 6 6 36
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 6 6 36
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 126
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,04
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 10:37