Genel Bilgi
Birim | ADANA ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU |
Elektrik | |
Kod | ELT245 |
Ad | Güç Elektroniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Murat ÇIKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Dr. Murat ÇIKAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yarıiletken anahtarlama elemanları ile doğrultucu ve kıyıcı devrelerin çalışması ile ilgili bilgilerin kavranması.
Dersin İçeriği
Yarıiletken anahtarlama elemanlarının tanımı ve uygulama alanları; kontrolsüz doğrultucu devreleri; kontrollü doğrultucu devreleri; kıyıcı devreler; invertör devreleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Güç Elektroniği ders notu, Mine Tülin Zateroğlu
Notlar
Güç Elektroniği ders notu, Mine Tülin Zateroğlu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güç elektroniğinin temel kavramlarını ve yarıiletken anahtarlama elemanlarının çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ02 | Güç elektroniğinde kullanılan doğrultucu, kıyıcı, invertör ve AC-DC dönüştürücü devrelerinin temel yapılarını analiz eder. |
ÖÇ03 | Omik, endüktif ve kapasitif yüklü güç elektroniği devrelerinin karakteristiklerini belirler ve analiz eder. |
ÖÇ04 | Doğrultucu devrelerin (yarım dalga, tam dalga, tek fazlı, üç fazlı) çalışma prensiplerini karşılaştırır ve tasarımını yapar. |
ÖÇ05 | Faz kontrollü anahtarlama tekniklerini kullanarak farklı güç kontrol uygulamalarını uygular. |
ÖÇ06 | Güç elektroniği uygulamalarında kullanılan sürücü devreleri ve koruma yöntemlerini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Endüstride kullanılan motor sürücüleri, güç dönüştürücüler ve yenilenebilir enerji sistemleriyle ilgili temel bilgiye sahiptir. |
ÖÇ08 | Güç elektroniği alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve uygulama alanlarını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanıyla ilgili konularda yeterli altyapıyı kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrikle ilgili kavramları açıklar, elektronik devre elemanlarını, devrelerde uygular ve elektriksel ölçümler yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izler ve uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleğine yönelik işletmelerde girişimcilik ruhu kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik alanında bağımsız olarak öğrenme ve öğrendiklerini uygular. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili gerekli olan bilgisayar yazılım ve donanımlarını, modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tesisat, Elektrik iletimi ve dağıtımı, Kontrol Sistemleri, Elektrik Motorları, Güç Elektroniği, Sensörler, Transdüserler, PLC, Mikroişlemciler, Sayısal Elektronik ve Analog Elektronik hakkında bilgileri uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik kuralları uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil ile iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elektrikle ilgili sorunlarda çözüm üretebilme, takım çalışmasında sorumluluk alır veya bireysel çalışır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilinciyle hareket eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Elektrik arıza analizinde ölçme aygıtlarını etkin bir şekilde kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yarıiletken anahtarlama elemanların tanımı ve uygulama alanları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yarıiletken anahtarlama elemanların çeşitleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Güç elektroniğinde kullanılan kontrol tipleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yarım dalga omik yüklü kontrolsüz doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yarım dalga indüktif yüklü kontrolsüz doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tam dalga omik yüklü kontrolsüz doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tam dalga indüktif yüklü kontrolsüz doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yarım dalga omik yüklü ve indüktif yüklü kontrollü doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tam dalga omik yüklü ve indüktif yüklü kontrollü doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Açık-Kapalı Kontrol Devresi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tek yönlü faz kontrol devresi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kıyıcı devrelerin tanımı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kıyıcı devrelerin çeşitleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İnvertör devrelerinin tanımı ve çeşitleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,20 | ||
AKTS | 4 AKTS |