Genel Bilgi
Birim | ADANA ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU |
Elektrik | |
Kod | ELT231 |
Ad | Sensörler ve Dönüştürücüler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Murat ÇIKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Dr. Murat ÇIKAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Her çeşit algılayıcıyı, ilgili devrelerde kullanabilme bilgi ve becerisinin kazanılması.
Dersin İçeriği
Sıcaklık Algılayıcıları, Nem Algılayıcıları, Hız Algılayıcıları, Titreşim Algılayıcıları, Konum Algılayıcıları, Yaklaşım Algılayıcıları, Basınç Algılayıcıları, Akış Algılayıcıları, Seviye Algılayıcıları, Darbe (Kuvvet) Algılayıcıları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sensör ve transduserleri tanır, çalışma prensiplerini anlar |
ÖÇ02 | Pozisyon, seviye, yer değişimi, hız, ivme ölçümü için gerekli sensörleri seçebilme ve kullanabilme |
ÖÇ03 | Kuvvet, gerilme, basınç, akış, sıcaklık, nem ve kimyasal prosesler için kullanılan sensörleri seçebilme ve kullanabilme |
ÖÇ04 | Hareket dedektörleri, ışık, ışınım, elektromanyetik alan, güvenlik ve yangın dedektörlerini tanıma ve kullanabilme |
ÖÇ05 | Güvenlik ve yangın dedektörlerinin prensiplerini açıklar ve sistem entegrasyonunda kullanır. |
ÖÇ06 | Sensör verilerini işleyerek ölçüm doğruluğunu değerlendirir ve hata kaynaklarını analiz eder. |
ÖÇ07 | Analog ve dijital sensörlerin çıkış sinyallerini yorumlar ve uygun dönüştürme tekniklerini uygular. |
ÖÇ08 | Sensörlerin endüstriyel otomasyon, robotik ve IoT (Nesnelerin İnterneti) uygulamalarındaki rolünü açıklar. |
ÖÇ09 | Sensör tabanlı ölçüm sistemleri tasarlar, test eder ve sistem performansını değerlendirir. |
ÖÇ10 | Sensör teknolojilerindeki yenilikleri takip eder ve gelişen uygulama alanlarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanıyla ilgili konularda yeterli altyapıyı kazanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrikle ilgili kavramları açıklar, elektronik devre elemanlarını, devrelerde uygular ve elektriksel ölçümler yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izler ve uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleğine yönelik işletmelerde girişimcilik ruhu kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik alanında bağımsız olarak öğrenme ve öğrendiklerini uygular. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili gerekli olan bilgisayar yazılım ve donanımlarını, modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tesisat, Elektrik iletimi ve dağıtımı, Kontrol Sistemleri, Elektrik Motorları, Güç Elektroniği, Sensörler, Transdüserler, PLC, Mikroişlemciler, Sayısal Elektronik ve Analog Elektronik hakkında bilgileri uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik kuralları uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil ile iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elektrikle ilgili sorunlarda çözüm üretebilme, takım çalışmasında sorumluluk alır veya bireysel çalışır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilinciyle hareket eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Elektrik arıza analizinde ölçme aygıtlarını etkin bir şekilde kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sensör ve transduserlerde veri kazanımı, algılamanın fiziksel prensipleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arabirim elektronik devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Pozisyon, seviye ve yer değişimi ölçümü | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hareket dedektörleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hız ve ivme ölçümü | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kuvvet ve gerilme sensörleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Basınç ve akış sensörleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Meteoroloji Sensörleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Akustik sensörler | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Neme duyarlı ve kimyasal sensörler | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Işık ve ışınım dedektörleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Elektromanyetik alan dedektörleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sıcaklık sensörleri , Güvenlik ve yangın dedektörleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Zaman Sensörleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |