Genel Bilgi
| Birim | POZANTI MESLEK YÜKSEKOKULU |
| BAHÇE TARIMI PR. | |
| Kod | BAT212 |
| Ad | Bahçe Bitkilerinde Sulama |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İLKAY ŞEN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. İLKAY ŞEN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin sulama, toprak-su-bitki-atmosfer ilişkilerive sulama yöntemleri konusunda bilgi edindirmektir.
Dersin İçeriği
Sulamanın tanımı ve önemi, sulamanın yararları, sulamanın tarihçesi, toprak-su-bitki atmosfer ilişkileri, sulama yönetimi, sulama yöntemleri işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Çevik, B., “Sulama ve Drenaj” Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:243, Ders Kitapları Yayın No:A-77, 1. Baskı, 2002, Adana
Notlar
farklı kaynaklardan derlenmiş sunumlar ve ders notları internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sulama ve sulama ile ilgili temel kavramları tanır. |
| ÖÇ02 | Toprak-su-bitki-atmosfer arasındaki ilişkileri açıklar. |
| ÖÇ03 | Sulama yönetimini analizlerini yapar. |
| ÖÇ04 | Sulama yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ05 | Sulama suyunun kaynaklarını tanır. |
| ÖÇ06 | Sulama suyunun analizini açıklar. |
| ÖÇ07 | Sulama sistemlerini tanımlar. |
| ÖÇ08 | Damla sulama sistemlerini açıklar. |
| ÖÇ09 | Yüzeysel sulama sistemlerini tanır. |
| ÖÇ10 | Sulamanın önemini açıklar. |
| ÖÇ11 | Kaliteli suyu tanır. |
| ÖÇ12 | Bitki için yarayışlı su kavramını açıklar. |
| ÖÇ13 | Faydalı suyu tanır ve bitkiler için önemini sağlar. |
| ÖÇ14 | Meyve bahçelerinde sulamanın önemi tanır. |
| ÖÇ15 | Sulamada kullanılan aletleri tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder | 5 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 2 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel iletişim becerilerini kazanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sulamaya genel bakış ve temel kavramlar | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Sulama planlamasının temelleri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 3 | Bitki su gereksinimini etkileyen iklim faktörleri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Toprak özellikleri | konu ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
| 5 | Bitkiler tarafından suyun alınması | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Su dengesi | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Toprak-Su-Bitki-İklim ilişkileri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
| 9 | Bitki su gereksinimi ve sulamanın programlanması | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 10 | Su korunumu ve hasadı | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Sulama yönetiminin ekonomisi | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 12 | Sulama yöntemleri ve uygun sulama yönteminin seçilmesi | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Yüzey sulama yöntemleri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 14 | Basınçlı sulama yöntemleri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Mikro-sulama yöntemler | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||