Genel Bilgi
Kod | TM612 |
Ad | Biyolojik Materyallerde Mekanik Zedelenme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KUBİLAY KAZIM VURSAVUŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Hasat sonrası işlemler sırasında oluşan mekanik zedelenme ve önleme yollarına ilişkin öğrencileri bilgilendirmek ve mühendislik uygulamalarında karşılaşılan makine - ürün etkileşimi ve zedelenme oluşumunu önleme yolları ile ürün özellikleri hakkında bilgi vermek ve problemi çözme pratiği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Mekanik zedelenmenin tanımı, mekanik zedelenme oluşum nedenleri ve şekilleri, sıkıştırma zedelenmesi, çarpma zedelenmesi, titreşim zedelenmesi (statik ve dinamik yük etkisi altında), mekanik zedelenme ölçüm yöntemleri ve matematiksel modellenmesi, elastik ve plastik çarpma koşulu, mekanik zedelenmelere karşı gösterilen direnç, tarımsal ürünler için statik ve dinamik koşullarda müsaade edilebilir maksimum yükler, tarım makinaları tasarımında mekanik zedelenmenin azaltılabilmesi için alınması gereken önlemler, mekanik zedelenme tayininde elektronik kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Makaleler, Power point ve pdf sunumları
Notlar
Makaleler, Power point ve pdf sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mekanik zedelenmenin oluşum nedenleri ve şekilleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Mekanik zedelenme ölçüm yöntemlerini çözümler ve öneriler getirir. |
ÖÇ03 | Tarımsal ürünler için statik ve dinamik maksimum yükleri hesaplar. |
ÖÇ04 | Mekanik zedelenmeyi azaltacak önlemler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Mekanik zedelenmenin tanımını yapar ve önleme yolları hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama bilgisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yeterliliklerine sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel ve toplumsal sorumluluk ile uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı ile ilgili bir problemin kurgulanmasından başlayarak, yeni çözüm teorileri geliştirir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirir ve gelişmesine katkıda bulunabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorumluluk alır ve çözüm üretebilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım makinaları ve teknolojileri ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmelikleri tanır ve Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çalışmaların sonuçları, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak en az bir yabancı dil kullanarak gerek yurt içi gerekse yurt dışında aktarabilir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojik materyallerin mekanik özellikleri ve mekanik zedelenme üzerindeki etkileri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mekanik zedelenmenin tanımı, oluşum nedenleri ve zedelenme şekilleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Statik ve dinamik yük etkisi altındaki zedelenme nedenlerinin incelenmesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çarpma, sıkıştırma ve titreşimin mekanik zedelenme üzerindeki etkileri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mekanik zedelenme ölçüm yöntemleri ve matematiksel modellenmesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çarpma koşulunda oluşan mekanik zedelenme ve enerji modeli ile zedelenme arasındaki ilişki | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Meyvelerde zedelenme direnç katsayısı ve zedelenme hassasiyetlerinin ölçülmesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Elastisite teorisinin tanımı, mekanik zedelenmeyi azaltmada elastisite teorisinin uygulanması | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İdeal elastik ve plastik çarpma koşulları, mekanik zedelenme üzerindeki etkileri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Dinamik çarpma koşulunda mekanik zedelenme ve zedelenme eşik değerlerinin belirlenmesi (mekanik özellikler, kuvvet-zaman profili ve deformasyon-zaman profilinin kullanılması) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Statik ve dinamik yük etkisi altındaki biyolojik materyallerin maksimum müsaade edilebilir yüklerinin hesaplanması | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tarım makinaları tasarımında mekanik zedelenmenin azaltılabilmesi için alınması gereken önlemler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mekanik zedelenme tayininde elektronik araçların (kuvvet, ivme algılayıcılarının) kullanımı | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Biyolojik materyallerin mekanik özelliklerinin, kuvvet-zaman, deformasyon-zaman grafiklerinin belirlenmesine ilişkin laboratuar uygulamaları | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |