Genel Bilgi
Kod | FK080 |
Ad | Enerji Dönüşüm ve Depolama Malzemeleri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Mehmet GÜRSUL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, enerji dönüşüm ve depolamada kullanılan bazı temel malzemelerin üretim ve karakterizasyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Fotovoltaik dönüşüm, Fotovoltaik malzemeler, Silisyum tabanlı fotovoltaik malzemeler, GaAs, CIGS, CdTe, Piezoelektrik, Piezolektrik malzemeler, Süperiletkenlik, Süperiletken Manyetik Enerji Depolama (SMES), SMES’de kullanılan malzemeler, Sodyum iyon batarya bileşenleri, Sodyum iyon bataryalarında kullanılan bazı temel katot ve anot malzemeleri, katot ve anot malzemelerinin üretim ve karakterizasyon yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Charles C. Sorrell, Sunao Sugihara and Janusz Nowotny, Materials for Energy Conversion Devices. Woodhead Publishing Series, 2015 2. Kuan Yew Cheong, Giuliana Impellizzeri, Mariana Amorim Fraga, Emerging Materials for Energy Conversion and Storage, Elsevier, 2018. 3. Thomas Shean, Introduction to High-Temperature Superconductivity, Kluwer Academic Publishers, 2002 4. George Zhao, Rohit R. Gaddam, Handbook of Sodium-Ion Batteries Materials and Characterization, Jenny Stanford Publishing, 2023
Notlar
İnternet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fotovoltaik dönüşüm kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | Fotovoltaik hücrenin çalışma prensibini anlatır. |
ÖÇ03 | Fotovoltaik malzemeleri sıralar |
ÖÇ04 | Piezoelektrik kavramını açıklar |
ÖÇ05 | Piezoelektrik malzemelerini sıralar |
ÖÇ06 | Süperiletkenlik kavramını açıklar |
ÖÇ07 | Süperiletken malzemeleri sıralar. |
ÖÇ08 | SMES sistemini öğrenir. |
ÖÇ09 | SMES’de kullanılan malzemeleri sıralar. |
ÖÇ10 | Sodyum iyon batarya bileşenlerini sıralar. |
ÖÇ11 | Sodyum iyon batarya sisteminin çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ12 | Sodyum iyon bataryalarında kullanılan katot malzemelerini tanır. |
ÖÇ13 | Sodyum iyon bataryalarında kullanılan anot malzemelerini tanır. |
ÖÇ14 | Katot malzemelerinin bazı temel üretim ve karakterizasyon yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ15 | Anot malzemelerinin bazı temel üretim ve karakterizasyon yöntemlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fotovoltaik dönüşüm | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Fotovoltaik hücre | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Fotovoltaik malzemeler | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Silisyum tabanlı fotovoltaik malzemeler | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | GaAs, CIGS ve CdTe fotovoltaik malzemeleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Piezoelektrik kavramı | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Piezoelektrik malzemeler | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Süperiletkenlik kavramı | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Süperiletken Manyetik Enerji Depolama sistemi (SMES) | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | SMES’de kullanılan süperiletken malzemeler | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Elektrokimyasal hücreler | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sodyum iyon batarya bileşenleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Katot ve Anot Malzemeler | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Katot ve anot malzemelerin üretim ve karakterizasyon yöntemleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |