Genel Bilgi
| Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Moda Tasarımı | |
| Kod | MDT142 |
| Ad | Giysi Ergonomisi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİGEN ÖZEREN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Giysi tasarımında ergonomik yaklaşımları benimseyerek, vücut tip ve orantısına uygun olarak giysi-vücut uyum sorunlarına çözüm yöntemlerini geliştirme
Dersin İçeriği
Giysi tasarımında ergonomik sorunları belirleme. Vücut anatomisi ve hareket sistemini analiz edebilme. Vücut tip ve orantısına uygun tasarım tekniklerini belirleme. Giysi-vücut uyum sorunlarına çözüm önerilerii geliştirme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Şen Kılıç A., Öndoğan Z., 2021, Moda ve Tasarımda Ergonomi ve Antropometri, İKSAD , Türkiye
Notlar
öğretim elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Giysi tasarımında karşılaşılan ergonomik sorunları araştırır. |
| ÖÇ02 | İnsan vücudunun anatomisini ve hareket sistemini analiz eder. |
| ÖÇ03 | Giysi-vücut uyumu ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırır. |
| ÖÇ04 | Giysi-vücut uyum sorunlarına çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanında sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgileri açıklar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanı ile ilgili materyaller, yöntem ve teknikleri analiz eder. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı alan problemlerini analiz ederek çözümlemesini değerlendirir. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı faaliyet ve uygulamalarına yönelik eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir. | 4 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında yeterli altyapıya sahiptir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel sorumluluk alma ve takım çalışmalarında etkin olarak çalışır. | 3 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları analiz eder ve yorumlar. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip, çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulayabilme yeteneğine sahiptir. | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte ofis yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanma yeteneğine sahiptir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda ürünlerini uygun yöntemlerle tanıtır ve pazarlama stratejilerini uygular. | 3 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Koleksiyon için gerekli trend ve pazar araştırmaları sürecini planlar. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımların kalıplarını hazırlar. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımlar için uygun dikim tekniklerini analiz eder ve uygular. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Moda tasarımı uygulanmasında edindiği bilgileri kullanıp 2 boyutlu yüzeyler ve 3 boyutlu ürünler oluşturma süreçlerini değerlendirir. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturur ve yeni tasarımlar hazırlar. | 2 |
| PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Estetik konularında yeterli altyapıya sahiptir. | 3 |
| PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve moda tarihi konularını değerlendirir. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Seçtiği temaya uygun tasarım tekniklerinin seçer ve uygular. | |
| PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretimi konularında yeterli altyapıya sahiptir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ergonominin Tanımı, Tarihi Gelişimi ve İlgili Bilim Dalları | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Antropometri | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Tasarımda Antropometri-1 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Tasarımda Antropometri-2 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Vücut anatomisi ve hareket sistemleri | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Giysi- vücut uyum sorunları | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Giysi- vücut uyum sorunlarının analizi | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Giysi- vücut uyum sorunlarının analizi-2 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-1 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-2 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-3 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-4 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-5 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-6 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||