Genel Bilgi
Kod | MDT142 |
Ad | Giysi Ergonomisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİGEN ÖZEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Giysi tasarımında ergonomik yaklaşımları benimseyerek, vücut tip ve orantısına uygun olarak giysi-vücut uyum sorunlarına çözüm yöntemlerini geliştirme
Dersin İçeriği
Giysi tasarımında ergonomik sorunları belirleme. Vücut anatomisi ve hareket sistemini analiz edebilme. Vücut tip ve orantısına uygun tasarım tekniklerini belirleme. Giysi-vücut uyum sorunlarına çözüm önerilerii geliştirme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Şen Kılıç A., Öndoğan Z., 2021, Moda ve Tasarımda Ergonomi ve Antropometri, İKSAD , Türkiye
Notlar
öğretim elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Giysi tasarımında karşılaşılan ergonomik sorunları araştırır. |
ÖÇ02 | İnsan vücudunun anatomisini ve hareket sistemini analiz eder. |
ÖÇ03 | Giysi-vücut uyumu ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırır. |
ÖÇ04 | Giysi-vücut uyum sorunlarına çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanında sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanı ile ilgili materyaller, yöntem ve teknikler konusunda bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı alan problemlerini analiz ederek çözümlemesini yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı faaliyet ve uygulamalarına yönelik eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında haklarını bilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel sorumluluk alır ve takım çalışmasına yatkın olur. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve yeni teknolojiler konusunda gelişmeleri izleme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip, çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulayabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte ofis yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda ürünlerini uygun yöntemlerle tanıtır ve pazarlama stratejilerini belirler. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Koleksiyon için gerekli trend ve pazar araştırmalarını gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımların kalıplarını hazırlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımlar için uygun dikim tekniklerini belirleyip uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Moda tasarımı uygulanmasında edindiği bilgileri kullanıp 2 boyutlu yüzeyler ve 3 boyutlu ürünler oluşturma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluştur ve yeni tasarımlar yaratır. | 2 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Estetik konularında bilgi ve yeteneği vardır | 3 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve moda tarihi konularında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Seçtiği temaya uygun tasarımı yapabilir ve teknik olarak çizer. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ergonominin Tanımı, Tarihi Gelişimi ve İlgili Bilim Dalları | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Antropometri | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tasarımda Antropometri-1 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Tasarımda Antropometri-2 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Vücut anatomisi ve hareket sistemleri | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Giysi- vücut uyum sorunları | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Giysi- vücut uyum sorunlarının analizi | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Giysi- vücut uyum sorunlarının analizi-2 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-1 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-2 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-3 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-4 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-5 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Giysi tasarımında yaşanılan ergonomik sorunların tespiti ve çözüm odaklı çalışmalar-6 | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev Projesi(Hazırlık ve sunum Süresi Dahil) | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |