Genel Bilgi
Kod | FK0048 |
Ad | Yüksek sıcaklık Süperiletkenleri ve Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET EKİCİBİL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, süperiletkenlik kavramını, süperiletkenlerin temel özelliklerini ve süperiletkenlik üzerine teorileri öğretmektir.
Dersin İçeriği
I. Tip Süperiletkenler, II. Tip Süperiletkenler, Süperiletkenlerin Özellikleri, Paramanyetizma ve Diamanyetizma, Süperiletkenlik Üzerine Teoriler, Manyetik Kaldırma Kuvveti, Yüksek Sıcaklık Süperiletkenliği
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok.
Kaynaklar
Süperiletkenliğe Giriş ve Yüksek Tc Materyalleri, P. Cryot ve D. Pavuna Süperiletkenler Fiziği, P. Müller ve A.V. Ustinov,
Notlar
Askerzade, I., Süperiletkenlik Fiziğine Giriş, Gazi Kit., Ankara, 2005.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Maddelerin manyetik özellikleri hakkında genel bilgi edinerek sınıflandırabilir. |
ÖÇ02 | Süperiletkenlik kavramını ve süperiletkenlerin temel özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Süperiletkenliğin teorilerini öğrenir. |
ÖÇ04 | I. ve II. tip süperiletkenlerin özelliklerini ve aralarındaki farkları öğrenir. |
ÖÇ05 | Süperiletkenlik hakkında teorik konularda yeterli bilgiye sahip olduktan sonra belirli bir araştırma konusunda uzmanlaşarak literatür araştırması yapar. |
ÖÇ06 | Edindiği teorik bilgi ile teknoloji arasında bağlantı kurabilmeyi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Süperiletkenliğe Tarihsel Bakış | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Süperiletkenlerdeki temel olaylar | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Süperiletkenlerin termodinamiği | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Süperiletkenlerin Elektrodinamiğine Giriş | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | BCS Teorisi | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
6 | Ginzburg-Landau Teorisi | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Klasik Tip II Süperiletkenlerin Manyetik Özellikleri | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Josephson Etkisi I: Temel Olaylar ve Uygulamalar | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Josephson Etkisi II: Küçük Kavşaklara Özgü Olaylar | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Klasik Süperiletkenlerde Dalgalanma Etkileri | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenleri | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Dengesiz Süperiletkenlik | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Süperiletkenlerin uygulamaları | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Süperiletkenlerin Uygulama Alanları | Verilen kyanğın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |