Genel Bilgi
Kod | FK0045 |
Ad | Güneş enerjisi sistemlerin termodinamik analizi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ayhan ATIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ayhan ATIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Güneş enerjisi ve dönüşümleri ile ilgili temel bilgilerin aktarılması, güneş enerjisinin uygulaması hakkında termodinamik açıdan değerlendirebilecek bir bakış açısının kazandırmak ve gerçek dünyadaki uygulamaların anlaşılırlığını sağlamak.
Dersin İçeriği
Giriş ve temel kavramlar, Enerji dönüşümleri, Saf maddelerin özellikleri, Entalpi, Enerji verim analizi, Entopi, Entropi ve entalpi arasındaki ilişki, Yeryüzüne gelen güneş enerjisi, Düzlem kolektörün enerji analizi, Tüplü kolektörün enerji analizi, Güneş havuzunun enerji analizi
Dersin Ön Koşulu
Termodinamiğin uygulamaları hakkında daha önceden bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
- Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, Yunus A. Çengel ve Michael A. Boles - Güneş enerjisi ve uygulamaları, Hüseyin Öztürk
Notlar
- Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, Yunus A. Çengel ve Michael A. Boles - Güneş enerjisi ve uygulamaları, Hüseyin Öztürk
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Termodinamiğin temel kavramlarını tanımlayabilecektir. |
ÖÇ02 | Termodinamiğin birinci kanunu kapalı sistemler için türetecek ve ısı ve iş şeklinde gerçekleşen enerji değişimlerini kapalı sistemlere düzenleyecektir. |
ÖÇ03 | Termodinamiğin birinci kanununu açık sistemlere formüle edebilecektir. |
ÖÇ04 | Güneş enerjisi ve termodinamik alanındaki güncel bilgilere, yazılımlara, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
ÖÇ05 | Güneş enerjisi ve termodinamik teorileri konularında kuramsal bilgiye sahip olur. |
ÖÇ06 | Güneş enerjisi ve termodinamik alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 5 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (1.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Enerji dönüşümleri | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (2.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Saf maddelerin özellikleri | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (3.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Entalpi | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (4.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Enerji verim analizi | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (5.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Entropi | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (7.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Entropi ve entalpi arasındaki ilişki | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (7.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kapalı sistemler için termodinamiğin birinci kanununu uygular ve kütle ve enerji denklikleri türetir. | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (7.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yeryüzüne gelen güneş enerjisi | Güneş enerjisi ve uygulamaları (1.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Güneş enerjisi sistemlerin dönüşümü | Güneş enerjisi ve uygulamaları (2.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Eğik düzleme gelen güneş enerjisi | Güneş enerjisi ve uygulamaları (3.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Düzlem kolektörün enerji analizi | Güneş enerjisi ve uygulamaları (4.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tüplü kolektörün enerji analizi | Güneş enerjisi ve uygulamaları (4.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Güneş havuzunun enerji analizi | Güneş enerjisi ve uygulamaları (6.Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |