Genel Bilgi
Kod | FK686 |
Ad | Parçacık Fiziğinde Kullanılan Detektörler II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSA DUMANOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüzde kullanılan parçacık fiziği dedektörlerini, bunların çalışma prensiplerini ve güncel kullanım alanlarını kavratmak.
Dersin İçeriği
Günümüzde kullanılan çeşitli parçacık detektörlerine giriş; izleyiciler, kalorimetreler, eletromanyatik ve hadronik duşlar, spektrometreler, muon odacıkları, fiber optik detektörler. Detektörleri kullanarak parçacık tanıma, parçacıkların izlerinin bulunması, jetlerin tanımlanması ve jet bulma algoritmaları. Detektörlerin yüksek enerji fiziğindeki uygulamalarından güncel örnekler.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul yok
Kaynaklar
Nükleer ve Parçacık Fiziği Deneyleri İçin Teknikler Wiliams Leo
Notlar
Parçacık Dedektörleri C.Grupen and B.Shwartz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güncel kullanılan parçaık dedektörlerini kavrar ve tanımlar |
ÖÇ02 | İzleyici dedektörlerini ve kullanım alanlarını kavrar |
ÖÇ03 | Parçacık kalorimetreleri ve kullanım alanlarını kavrar |
ÖÇ04 | Elektromanyetik ve Hadronik duşları kavrar ve tanımlar |
ÖÇ05 | Spektrometreleri ve muon odacıklarını ve kullanım alanlarını kavrar |
ÖÇ06 | Hadronik jetleri ve bunları yapılandırmak için kullanılan algoritmaları kavrar ve tanımlar |
ÖÇ07 | Fiber optik dedektörlerin kullanım alanlarını kavrar ve tanımlar |
ÖÇ08 | Dedektörlerin güncel kullanım alanlarını tanımlar ve örnekler verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Günümüzde kullanılan çeşitli parçacık detektörlerine giriş | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İzleyiciler | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Eletromanyatik ve hadronik duşlar | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kalorimetrelerin temel özellikleri | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kalorimetreler, kullanım örnekleri | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Spektrometreler | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Genel tekrar | Konuların tekrar gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Muon odacıkları | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Fiber optik detektörler. | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Detektörleri kullanarak parçacık tanıma, parçacıkların izlerinin bulunması | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Jetlerin tanımlanması ve jet bulma algoritmalar | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Detektörlerin yüksek enerji fiziğindeki uygulamalarından güncel örnekler. | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yüksek enerjili hızlandırıcı ve çarpıştırıcılarda kullanılan detektörlerden güncel örnekler. | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Tekrar ve Uygulama | Konuların tekrar gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |