Genel Bilgi
Kod | FK591 |
Ad | LHC Deneyleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA EŞKUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EDA EŞKUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı BHÇ'deki detektörler ve Fizik Araştırmaları konusunda bilgi vermektir
Dersin İçeriği
Hızlandırıcılar , Deneysel Yöntemler, Parçacık Detektörleri, BHÇ (Büyük Hadron Çarpıştırıcı)'daki Deneyler ve Araştırılan Fizik Konuları bu dersin içeriğini oluşturur
Dersin Ön Koşulu
İlgili konu kitaptan çalışılsın
Kaynaklar
https://home.cern/science/experiments
Notlar
https://home.cern/science/experiments
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hızlandırıcılar ve Parçacık Detektörlerini tanır |
ÖÇ02 | CERN'deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (BHÇ)'nın özelliklerini açıklar |
ÖÇ03 | CERN'deki ATLAS ve CMS i deneylerini tanır |
ÖÇ04 | Işıldama sayaçları ve izleyici detektörleri ayırt eder |
ÖÇ05 | Kalorimetreleri ve muon spektrometrelerini tanır |
ÖÇ06 | Parçacık hüzmesini tarif eder |
ÖÇ07 | Yüklü parçacıkların madde ile etkileşmesini tartışır |
ÖÇ08 | CERN'deki ALICE ve LHCb deneylerini tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hızlandırıcılar ve çarpıştırıcı hüzme makineleri hakkında temel bilgiler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yüklü Parçacıkların ve Radyasyonun Madde İle Etkileşmesi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Parçacık Detektörleri; Zaman Çözünürlüğü-Işıldama Sayaçları | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Parçacık Detektörleri; Konum ve Momentum Ölçümü | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Parçacık Tanımlama, İzleyiciler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Enerji Ölçümleri: Elektromanyetik Kalorimetreler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Enerji Ölçümleri: Hadronik Kalorimetreler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | CERN'deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısının Temel Özellikleri | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | CERN'deki CMS Deneyinde: İzleyici Detektör | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | CERN'deki ATLAS Deneyinde İzleyici Detektör | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | CERN'deki LHCb ve ALICE Detektörleri | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | CERN'deki CMS Deneyinde Elektromanyetik ve Hadronik Kalorimetreler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | CERN'deki ATLAS Deneyinde: Elektromanyetik ve Hadronik Kalorimetreler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | CERN'deki CMS ve ATLAS Deneylerinde :Müon Spectrometresi | ATLAS Detector at CERN | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 13 | 13 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |