Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR) | |
| Kod | TİB864 |
| Ad | Kuranda Ehl-i Kitap (Yahudi ve Hıristiyanlarla İlişkiler) |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ehl-i kitab'la ilişkilerin ve temel konuların tefsir ekol ve metinleri eşliğinde kavranması
Dersin İçeriği
Kur'an'ın nüzul sürecinde Ehl-i kitab'ın nasıl konu edildiği ve tefsir geleneğinde görülen yaklaşım farklılıkları
Dersin Ön Koşulu
Temel İslam bilimlerinde yüksek lisans sahibi olmak
Kaynaklar
Ehl-i kitabla ilgili kitap, tez ve makaleler
Notlar
Klasik ve modern tefsir metinleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Vahiy geleneğini muhteva gelişimi ile kavrar |
| ÖÇ02 | Ehl-i kitap ifadesinin kapsamı ve tarihsel sürecini anlar |
| ÖÇ03 | Mekke döneminde Ehl-i kitap konusunun hangi konular üzerinden nasıl ele alındığını kavrar |
| ÖÇ04 | Tevrat ve İncil'in tahrif meselesini anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 2 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ehl-i kitap kavramı | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 2 | Vahiy geleneğinde suhuf ve kitapların muhtevası | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Diğer dinlerle ilişkilerde usûl | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | İlk dönem surelerde Ehl-i kitap | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 5 | Mekkî sûrelerde Hz. Musa | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Mekkî sûrelerde Hz. Davud ve Süleyman | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Mekkî sûrelerde Hz. İsa ve Meryem | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | İşlenilen konularla ilgili eserlerden hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 9 | Mekkî sûrelerde Hz. İbrahim | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Ehl-i kitabtan övülenler | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
| 11 | Ehl-i kitab'ın seçkinlik iddiası ve ahiretteki durumu | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Yahudi âlimlerine yönelik eleştiriler | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 13 | Tevrat'ın tahrifi | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 14 | Modern dönemde Ehl-i kitab algısı | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 15 | Medine döneminde Ehl-i kitapla ilişkiler | İlgili eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenilen konularla ilgili eserlerden hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenilen konularla ilgili eserlerden hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 11 | 14 | 154 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||