Genel Bilgi
Kod | TİB816 |
Ad | Hadisde Şerh Edebiyatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUHAMMET YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hadislerin doğru anlaşılması konusunda erken dönemlerden itibaren ortaya konan çabayı tespit etmek
Dersin İçeriği
Şerh kavramı, şerhin tarihsel gelişimi, temel hadis kaynaklarının şerhine dair eserler
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul yok
Kaynaklar
Zişan Türcan, Hadis şerh geleneği, İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı
Notlar
Temel hadis şerhleri, İbn Hacer Fethu'l-Bari, Ayni, Umdetü'l-Kari
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel hadis kaynaklarının şerhlerine dair bilgi birikimine sahip olur |
ÖÇ02 | Hadislerin yorumlanmasında diğer dinî ilimlerden faydalanır |
ÖÇ03 | Hadisleri doğru anlamada kültürel çevrenin etkisini kavrar |
ÖÇ04 | Hadislerin yorumlanmasında modern ilimlerden faydalanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şerhin doğuşu ve gelişimi | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hadis rivayeti ve anlama | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hadis tedvini ve yorumlama dönemi | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Belli bir hadis kitabı üzerine yapılan şerhlerin ortaya çıkışı | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Fıkıh merkezli şerhler | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İsnad ağırlıklı şerhler | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Metinlerin içerik tahlili | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Tasavvuf merkezli şerhler | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İlham ve rüyayı kullanma | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hadis şerhinde kelam merkezli yorumlar | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Zengin içerikli şerhler | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Rivayetler arasında görülen çelişkide başvurulan yöntemler | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Rivayetleri sıhhat yönünden inceleme | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Hadis şerhinin ilmî niteliği | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |