Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR) | |
| Kod | TİB808 |
| Ad | İslam Hukukunda Gaye Problemi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NASİ ASLAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NASİ ASLAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam hukukunun genel gayelerin öğrenmek.
Dersin İçeriği
İslam Hukukunda hükümlerin istinbatında gözetilen genel maksatlar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
İslam Hukuk Felsefesi - Tahir b. Aşur.
Notlar
Makasıd kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | İslam hukuk düşüncesinde şer'i amaçlara yaklaşımı fark eder |
| ÖÇ02 | Şer'i hükümlerin temel amaçlarını tanıma |
| ÖÇ03 | Gözetilmesi gereken zaruri maslahatları öğrenir |
| ÖÇ04 | İhtiyaç derecesindeki maslahatları fark eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 2 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 2 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 2 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Makâsıd Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 2 | Makâsıd Fikrinin Tarihi Gelişimi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 3 | Maksat Ve Vesile Oluşu Bakımından Makâsıd | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 4 | Hukukta Gayeler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 5 | Hukukta Vesileler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 6 | Küllî (Tümel) Maksatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
| 7 | Cüz’î (Tikel) Maksatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 8 | Ara Sınavlar | sınav | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 9 | Zarûrî Maksatlar - 1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
| 10 | Zaruri Maksatlar - 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 11 | Hâcî Maksatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 12 | Tahsîni Maksatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 13 | Sübut Yönüyle Kat’î Maksatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 14 | Sübut yönüyle zannî maksatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 15 | Sübut yönüyle vehmi maksatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||