Genel Bilgi
Kod | TİB886 |
Ad | Kıraat İlmi ve Mushaf İmlası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Mushafın imla özelliklerini tanıtarak kıraat-resm-i Mushaf ilişkisi hakkında bilgi sahibi kılmak
Dersin İçeriği
1. Mushaf imlasıyla ilgili kavramsal çerçeve ve ilgili literatür 2. Hz. Ebu Bekir ve Hz. Osman döneminde Mushafın cemi ve istinsahı 3. Mushafla ilgili çalışmaların kıraat ilmine etkisi 4. Mushaflar arasında görülen farklar ve bunun kıraatlere yansıması 5. Telaffuzda var olan fakat Mushaf imlasında belirtilmeyen harfler 6. Mushaf imlasında telaffuz edilmeyen harfler 7. Mushaf imlasında bazı harf ve edatların yazılış hususiyetleri 8. Mushaf imlasının bağlayıcılığı
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Mehmet Emin Maşalı, Kur'an'ın Metin Yapısı Mushaf Tarihi ve İmlası, İlahiyât Yayınları, Ankara 2004. Muhammet Abay, Osmanlı Döneminde Mushaf İmlası Tartışmaları, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları (İFAV), İstanbul 2016.
Notlar
Ebû Amr ed-Dânî, el-Mukni' fî Ma'rifeti Mersûmi Mesâhifi'l-Emsâr, Dâru'l-Beşâiri'l-İslâmiyye, Beyrut 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mushaf imlasıyla ilgili kavramsal çerçeve ve ilgili literatür hakkında bilgi verir |
ÖÇ02 | Hz. Ebu Bekir ve Hz. Osman döneminde Mushafın cemi ve istinsahını anlatır |
ÖÇ03 | Mushafla ilgili çalışmaların kıraat ilmine etkisini açıklar |
ÖÇ04 | Mushaflar arasında görülen farklar ve bunun kıraatlere yansımasını izah eder |
ÖÇ05 | Telaffuzda var olan fakat Mushaf imlasında belirtilmeyen harfler hakkında bilgi verir |
ÖÇ06 | Mushaf imlasında zait olan harfler hakkında bilgi verir |
ÖÇ07 | Mushaf imlasında bazı harf ve edatların yazılış hususiyetlerini açıklar |
ÖÇ08 | Mushaf imlasının bağlayıcılığı hakkında bilgi verir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mushaf imlasıyla ilgili kavramsal çerçeve | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Resm-i mushaf ve resm-i kıyâsi | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hz. Ebu Bekir döneminde Mushafın cemi | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hz. Hz. Osman döneminde Mushafın istinsahı | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mushafla ilgili çalışmaların kıraat ilmine etkisi | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kıraatlerin sıhhati bağlamında resm-i mushafa uygunluk şartı | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Mushaflar arasında görülen farklar ve bunun kıraatlere yansıması | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Resm-i mushafın hususiyetleri | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sessiz harflerin mushaftaki yazımı | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Med harflerinin mushaftaki yazımı | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hemzenin, harf ve edatların mushaftaki yazımı | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Telaffuzda var olan fakat Mushaf imlasında belirtilmeyen harfler | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Mushaf imlasında telaffuz edilmeyen harfler | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Mushaf imlasının bağlayıcılığı | Kaynaklarda belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |