Genel Bilgi
Kod | TİB879 |
Ad | Kıraat İlminde İhticac Olgusu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kıraat tercihlerinin temellendirilmesi, gerekçelendirilmesi ve savunulmasını konu edinen kıraatlerin tevcihi alanı hakkında bilgi sahibi kılmak
Dersin İçeriği
1. Kıraat ilminde hüccetin kavramsal çerçevesi ve ilgili literatür 2. Hüccet konusunun yedi harf hadisi ile ilişkisi 3. Kıraatlerin tevcihinde Mushaf yazısının delil oluşu 4. Kıraatlerin tevcihinde dilsel argümanlarla temellendirme 5. Kıraatlerin tevcihinde rivayet temelli verilerle temellendirme 6. Kıraatlerin tevcihinde anlam ve yoruma dayalı temellendirme 7. Kıraatlerin tevcihinde Kurana bütünsel yaklaşım
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Mehmet Dağ, Geleneksel Kıraat Algısına Eleştirel Bir Yaklaşım, İSAM Yayınları & TDV Yayınları, İstanbul-Ankara 2011
Notlar
Ebû Ali el-Fârisi, el-Hüce fî İleli'l-Kırââti's-Seb'; İbn Hâleveyh, fi'l-Kırââti's-Seb'a
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kıraat ilminde hüccetin kavramsal çerçevesi ve ilgili literatür hakkında bilgi verir |
ÖÇ02 | Hüccet konusunun yedi harf hadisi ile ilişkisini açıklar |
ÖÇ03 | Kıraatlerin tevcihinde Mushaf yazısının delil oluşunu açıklar |
ÖÇ04 | Kıraatlerin tevcihinde dilsel argümanlarla temellendirmeyi izah eder |
ÖÇ05 | Kıraatlerin tevcihinde rivayet temelli verilerle temellendirmeyi izah eder |
ÖÇ06 | Kıraatlerin tevcihinde anlam ve yoruma dayalı temellendirmeyi açıklar |
ÖÇ07 | Kıraatlerin tevcihinde Kurana bütünsel yaklaşımın dikkate alınmasını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kıraat ilminde hüccetin kavramsal çerçevesi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kıraat ilminde ihticac ile ilgili literatür | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kıraatlerin tevcihinde Mushaf yazısının delil oluşu | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kıraatlerin tevcihinde dilsel argümanların kullanımı | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kıraatlerin tevcihinde nahiv ilminin verileriyle istişhad | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kıraatlerin tevcihinde sarf ilminin verileriyle istişhad | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kıraatlerin tevcihinde lügat ilminin verileriyle istişhad | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kıraatlerin tevcihinde Arap şiiriyle istişhad | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hüccet konusunun yedi harf hadisi ile ilişkisi | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kıraatlerin tevcihinde rivayet temelli verilerle istişhad | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kıraatlerin tevcihinde Hadis rivayetleriyle istişhad | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kıraatlerin tevcihinde kıraat rivayetleriyle istişhad | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kıraatlerin tevcihinde Kuran ayetleriyle istişhad | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kıraatlerin tespiti ve tercihi bağlamında ihticac olgusu | Kaynaklardan belirtilen yerler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |