Genel Bilgi
Kod | TİB801 |
Ad | Hadis Metodolojisinde Yeni Yaklaşımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serkan ÇELİKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Hadisleri güncel problemler ışığında yeniden yorumlayarak toplumsal ve bireysel sorunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazandırmak
Dersin İçeriği
Hadislerin klasik hadis usulü ilminin yöntemlerine ek olarak farklı ve güncel yorumlanma usul ve teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Hadis ilminin bazı temel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
Hayri Kırbaşoğlu, İslam Düşüncesinde Hadis Metodolojisi, Alternatif Hadis Metodolojisi,
Notlar
Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu. Yusuf el-Kardavi, Sünneti Anlamada Yöntem
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hadisleri anlamada ve yorumlamada gelenek ile güncel yöntemleri birlikte kullanır. |
ÖÇ02 | Hadisleri anlamada ve yorumlamada sosyal bilimlerin ve fen bilimlerinin önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Bağlamın, sağlıklı bir sünnet anlayışındaki etkisini kavrar. |
ÖÇ04 | Güncel problemlerin çözümünde hadisin ve sünnetin önemini fark eder. |
ÖÇ05 | Din eğitimi süreçlerinde sağlam dinî bilgilerden istifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis, sünnet, usul ve metodoloji kavramları hakkında bilgi. | Konuyla ilgili olarak klasik ve modern dönemde yazılan usul kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Klasik hadis usulünün problemleri | Konuyla ilgili olarak klasik ve modern dönemde yazılan usul kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Klasik hadis usulünün teorik açıdan eleştirisi | Konuyla ilgili olarak klasik ve modern dönemde yazılan usul kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Hadis usulü ilminin amacı ve görevi | Hadis usulünün ilim haline geliş süreci hakkında bilgi derleme, muhaddislerin isnad hakkındaki değerlendirmelerini tespit etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Cerh ve ta'dilin problemleri | Cerh ve ta'dil usulüne dair eserlerin incelenmesi. Rical edebiyatından örnekler tespit edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ravilerin adaleti ve zabtı meselesi | Örnek raviler ve rivayetler üzerinden hadis ravilerinin adalet ve zabt sıfatlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ravilerin on kusuru (metain-i aşara) | Kusurlu raviler ve onlardan nakledilen örnek rivayetlerin tespit edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
9 | Ravilerin rivayet esnasında çok yanılması meselesi | Hatalı olarak nakledilen rivayetler ve ravileri hakkında bilgi derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hadis ravilerinin rivayetlerinde daha güvenilir ravilere muhalefet etmesi meselesi | Birbirine muhalif görünen örnek rivayetlerin tespit edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hadis rivayetinde tedlis meselesi | Tedlis örnekleri ve müdellis ravilere dair eserlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Hadislerin sıhhatini tespitte metin tenkidinin eleştirisi | Hadiste metin tenkidi konulu eserlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Metin tenkidinde Kuran'a ve sünnete uygunluk meselesi | Kuran'a ve sünnete aykırı olduğu iddia edilen rivayetleri derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Metin tenkidinde bilimsel ve tarihi verilere uygunluk meselesi | Bilimsel ve tarihi verilere aykırı olduğu iddia edilen bazı rivayetlerin derlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Modern hadis araştırmalarında isnadın yeri ve önemi | İsnad analizlerinde dair çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |