Genel Bilgi
Kod | TİB1716 |
Ad | İslam Yargılama Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
islam dininde yargı aygıtının önemi, mahkeme süreci ve hak nazariyesinin önemi ve hakkın ifası için ne tür tedbirlere başvurulacağı vb. hususların öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Yargılamanın önemi, yargılama hakkında genel bilgiler, adlı teşkilat tarihi, mahkeme ve görevleri, mahkeme çalışanları, dava nazariyesi, deliller ve ispat yükü, tahkim, hapishane ve icra
Dersin Ön Koşulu
ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Fahrettin Atar , İslam Yargılama Hukukunun Esasları,M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfi Yayınlari.
Notlar
Nasi Aslan, İslam Hukukunda Yargılama Etiği ve İlkeleri, Karahan Yay. Abdülaziz Bayındır, İslam Muhakeme Hukuku - Osmanlı Devri Uygulaması, Süleymaniye Vakfı Yay. Yasemin Kurtoğlu, Osmanlı Yargılama Hukukunda İspat Vasıtaları, Adalet Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kaza ve fetva kavramının önemi ve farklarını kavrar. |
ÖÇ02 | Dava nazariyesini ve süreçlerini bilir, islamın hak aramaya verdiği önemi ve hak arama aygıtlarını kavrar. |
ÖÇ03 | İhkak-ı hakkın yanlış olduğunu bilir, adaleti yargıda aranamsı gerektiğini kavrar. |
ÖÇ04 | Yasal olan ile helal olanın bazen farklı olacağını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fetva ve kaza kavramları | DİA'dan fetva ve kaza maddeleri okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yargılama hukukunun temel ilkeleri | DİA'dan mürâfaa ve kaza maddeleri okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yargılama hukukunun yazılı kaynakları | DİA'dan edebü'l- kadi maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Adlî teşkilat tarihi | DİA'dan adliye maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Mahkemelerin vazife ve salahiyeti | DİA'dan mahkeme maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Mahkeme çalışanları ve yardımcı organları | DİA'dan kadı ve naib maddeleri okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mahkeme çeşitleri (Mezalim, hisbe, şurta, askerî kaza) | DİA'dan mahkeme, mezalim ve hisbe maddeleri okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Dava Nazarıyesi | DİA'dan dava maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Davaya son veren taraf muameleleri | DİA'dan af, sulh, ibra maddeleri okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Deliller ve ispat yükü | DİA'dan delil, karine, ikrar, kasame ve şahitlik maddeleri okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yargılama, ara kararlar ve hüküm | DİA'dan hüküm maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tahkim | DİA'dan tahkim maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hapishane ve tutuklama evreleri | DİA'dan hapis maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İcrâ ve haciz | DİA'dan haciz maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |