TİB1716 İslam Yargılama Hukuku

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1716
Ad İslam Yargılama Hukuku
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

islam dininde yargı aygıtının önemi, mahkeme süreci ve hak nazariyesinin önemi ve hakkın ifası için ne tür tedbirlere başvurulacağı vb. hususların öğretilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Yargılamanın önemi, yargılama hakkında genel bilgiler, adlı teşkilat tarihi, mahkeme ve görevleri, mahkeme çalışanları, dava nazariyesi, deliller ve ispat yükü, tahkim, hapishane ve icra

Dersin Ön Koşulu

ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Fahrettin Atar , İslam Yargılama Hukukunun Esasları,M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfi Yayınlari.

Notlar

Nasi Aslan, İslam Hukukunda Yargılama Etiği ve İlkeleri, Karahan Yay. Abdülaziz Bayındır, İslam Muhakeme Hukuku - Osmanlı Devri Uygulaması, Süleymaniye Vakfı Yay. Yasemin Kurtoğlu, Osmanlı Yargılama Hukukunda İspat Vasıtaları, Adalet Yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kaza ve fetva kavramının önemi ve farklarını kavrar.
ÖÇ02 Dava nazariyesini ve süreçlerini bilir, islamın hak aramaya verdiği önemi ve hak arama aygıtlarını kavrar.
ÖÇ03 İhkak-ı hakkın yanlış olduğunu bilir, adaleti yargıda aranamsı gerektiğini kavrar.
ÖÇ04 Yasal olan ile helal olanın bazen farklı olacağını analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 1
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fetva ve kaza kavramları DİA'dan fetva ve kaza maddeleri okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yargılama hukukunun temel ilkeleri DİA'dan mürâfaa ve kaza maddeleri okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yargılama hukukunun yazılı kaynakları DİA'dan edebü'l- kadi maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Adlî teşkilat tarihi DİA'dan adliye maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Mahkemelerin vazife ve salahiyeti DİA'dan mahkeme maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Mahkeme çalışanları ve yardımcı organları DİA'dan kadı ve naib maddeleri okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Mahkeme çeşitleri (Mezalim, hisbe, şurta, askerî kaza) DİA'dan mahkeme, mezalim ve hisbe maddeleri okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Dava Nazarıyesi DİA'dan dava maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Davaya son veren taraf muameleleri DİA'dan af, sulh, ibra maddeleri okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Deliller ve ispat yükü DİA'dan delil, karine, ikrar, kasame ve şahitlik maddeleri okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yargılama, ara kararlar ve hüküm DİA'dan hüküm maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Tahkim DİA'dan tahkim maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Hapishane ve tutuklama evreleri DİA'dan hapis maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 İcrâ ve haciz DİA'dan haciz maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:15