Genel Bilgi
Kod | TİB1729 |
Ad | Tasavvufun Temel İlkeleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Derviş DOKGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste tasavvufi yaşama dair temel esasların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tasavvuf İslam’ın zahir ve bâtın hükümleri çerçevesinde yaşanan, manevi ve derunî hayat tarzıdır. Tasavvufî yaşam nefis tezkiyesi, şer'î hükümleri titizlikle uygulama, her an zühd, takva ve vera üzere yaşamak, dünya ve mal sevgisinden uzak durmak, kalben tamamen Allah'a yönelmek gibi temel esaslar üzerine oturur.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Tasavvuf El Kitabı Tasavvuf ve Tarikatlar
Notlar
Tasavvufa Giriş
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasavvuf anlayışının dayandığı temel esasları bilir. |
ÖÇ02 | Tasavvuf ilminin farklı tanımları ve kavramları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Zühd, Takva, Vera, Tevbe ve Zikir gibi tasavvufun temel kavramlarını bilir. |
ÖÇ04 | Nefsi tezkiyesi, Allah sevgisi, İhlas vb. hususların tasavvufi yaşamın temelinde yer aldığını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvufun tanımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Temel tasavvuf kavramları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Zühd, Takva, Vera | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
4 | İhlas, sabır, tevekkül | İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Seyr-ü sülûk | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Riyazet ve Mücahede | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Marifet İlmi | Araştrıma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Keşf ve İlham | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | Tarikat kavramı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Şeyh - Mürid | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Sohbet ve sema | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Vahdet-i vücud | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Vahdet-i Vücud Nazariyesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Vahdet-i Şühud | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |