Genel Bilgi
Kod | TİB786 |
Ad | Maturidi Kelam Okulu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hanefi-Matüridilik anlayışının İslam düşüncesi açısından tarihi serüveninin irdelenmesi
Dersin İçeriği
1. asırdan günümüze kadar Matüridi kelam okulunun tarihi serüveninin incelenmesi
Dersin Ön Koşulu
Kelam Tarihi ve Sistematik Kelam okumaları
Kaynaklar
Kelam Tarihi, Sistematik Kelam
Notlar
İslam Tarihi ve İslam Mezhepleri Tarihi kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matüridi kelam sistemin oluşum ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olunur. |
ÖÇ02 | Matüridi kelam sisteminin İslam düşüncesine katkısı öğrenilir. |
ÖÇ03 | Ehl-i Sünnet içi akli refleksin gerekçelerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Matüridi kelam sisteminde Ahiret ve alt konularına yaklaşımını öğrenmek ve ahiretin inkarı veya dirilişin farklı yorumlarına karşı verilen cevaplarını kavramak.; |
ÖÇ05 | Matüridi kelam sisteminde Allah anlayışı alt konularına yaklaşımını öğrenmek ve ahiretin inkarı veya dirilişin farklı yorumlarına karşı verilen cevaplarını kavramak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hz Peygamber sonrası yaşanan siyasi ve teolojik tartışmaların incelenmesi. | Kelam okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | 1. ve 2. Asırda yaşanan teolojik gelişmelerin analizi. | Kelam okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hanefilik nedir? Nasıl Gelişim sağlamıştır. | Kelam okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hanefi-Matüridilik kavramı ve tarihi gelişimi | Kelam Tarihi okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Matüridilik ve Kelami katkıları. | Kelam Tarihi okumaları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | 3-4- Asır teşekkül süreci. | Kelam Tarihi okumaları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kuruluş dönemi Matüridi alimler ve etkileri. | Kelam Tarihi okumaları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
9 | 6-7-8 Asır Matüridi alimler ve etkileri | Kelam Tarihi okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | 9-10 Asır Matüridi alimler ve ekileri | Kelam Tarihi okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | 11-12-13 Asır Matüridi alimler ve etkieri | Kelam Tarihi okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Çağdaş Matüridi alimler ve etkileri | Kelam Tarihi okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ehl-i Sünnet içinde Matüridilik | Kelam Tarihi Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Matüridi Ontolojisi | Kelam Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Matüridilik Epistemoloji | Kelam Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |