Genel Bilgi
Kod | TİB722 |
Ad | İslam Hukukunun Genel Esasları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NASİ ASLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam Hukukunun genel ilkelerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği
Mecellenin ilk yüz maddesinde ifadesi bulan İslam Hukukunun genel ilkeleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Mecelle - Ahmet Cevdet Paşa
Notlar
İslam Hukukuna Giriş - Abdülkerim Zeydan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mecelle'de yer alan külli kaideleri öğrenir. |
ÖÇ02 | İslam hukukunun genel ilkelerini bilir. |
ÖÇ03 | İslam hukukunun genel yapısı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Külli kaidelerin uygulanması hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam Hukukunun Genel Özellikleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
2 | Mecelle’de Yer Alan Doksan Dokuz İlke | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Bir işten maksad ne ise hüküm ana göredir. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | Bir şeyin bulunduğu hal üzere kalması asıldır. Beraat-ı zimmet asıldır. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Kelâmda aslolan mana-yı hakikidir. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Mevrid-i nassta içtihada mesağ yoktur | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | İçtihat ile içtihat nakzolunmaz | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Meşakkat teysiri celbeder. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | Zarar-ı âmmı def için zarar-ı has ihtiyar olunur. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Zarar bi-kaderi’l-imkân izale olunur. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Âdet muhakkemdir. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Alınması memnu olan şeyin vermesi dahi memnudur. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Ezmanın tagayyuru ile ahkâmın tagayyuru inkâr olunamaz. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | İtibar galib-i şayiadır, nadire değildir. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |