Genel Bilgi
Kod | TİB720 |
Ad | İslam Hukuku Metodolojisi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NASİ ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Şer'î delillerden hüküm çıkarma metotlarını öğrenmek.
Dersin İçeriği
Şer'î kaynaklardan hüküm çıkarma usulleri, Lafızların taksimi, Şer'î hükümlerin gayeleri, İçtihad, Taklid konuları.
Dersin Ön Koşulu
Hukuk Usulü -1 dersini almış olmak
Kaynaklar
İslam Hukuk Usulü - Yunus Apaydın
Notlar
Fıkıh usulü kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şer'î kaynaklardan hüküm çıkarma yöntemlerini öğrenme. |
ÖÇ02 | Dini metinlerdeki emir ve yasak hükümleri tanıyabilme. |
ÖÇ03 | İçtihat ve taklit konusuyla ilgili genel bilgiler elde etme. |
ÖÇ04 | İslam dininin genel gayelerini tanıma. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hass lafız. Hâss lâfzın tanımı, çeşitleri, hükmü. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Emir ve Nehiy lafızları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Mutlak Mukayyed. Takyid teorisi. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | Âmm lafızlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Amm lafzın tahsisi konusu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Müşterek lafızlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Hakikat, mecaz, kinaye, istiare | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Zahir, nass, müfesser, muhkem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | Hafi, müşkil, mücmel, müteşabih | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Delalet türleri. İbarenin, işaretin, nassın ve iktizanın delaleti | Aratırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Şer'i hükümlerin gayeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Nesih ve neshe dair konular | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | İctihad ve taklid. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Tevil ve telfik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |