Genel Bilgi
Kod | TİB723 |
Ad | Çağdaş Fıkıh Problemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NASİ ASLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Fıkhi aktüel konulara dair çözüm arayışlarının ortaya konulması.
Dersin İçeriği
...Günümüzde ortaya çıkan aktüel fıkhi problemler ve çözüm yolları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Nihat Dalgın Günümüz Fıkıh Problemleri
Notlar
1. Doç. Dr. Ali KAYA, Güncel Tartışmalı Dini Konular. 2. Prof. Dr. Hamdi Döndüren, Kur’an ve Sünnete Göre Güncel Fıkhî Problemler, İstanbul 2011. 3. Prof. Dr. Yunus Vehbi Yavuz, Çağdaş Fıkıh Problemleri, İstanbul 2008. 4. Prof. Dr. Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dini Konular İstanbul 2004. 5. Prof. Dr. Mehmet Şener, Günümüz Fıkıh Problemleri İzmir 2003. 6. Mevdudî modern çağda İslamî Meseleler Konya 1971
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güncel fıkhi problemlerle ilgili temel bilgileri, kavramları ve bu problemler haklarındaki kanaatleri tanıyabilme; ; |
ÖÇ02 | Güncel fıkhî problemleri çözmede izlenecek yöntemleri kavrayabilme |
ÖÇ03 | Güncel teorik bir fıkhî problem olarak İçtihat faaliyetini tarihi gelişimi içinde tanıyabilme ve problem çözüm yöntemi olarak kullanabilme yetisi elde eder. |
ÖÇ04 | Tartışmalı dini problemlere nasıl yaklaşılacağını ve bunlarla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenebilme yeteneği kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fıkhî Problemlerin Çözümünde izlenecek yöntemler | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Teorik problemler: İçtihat kapısının açık oluşu, içtihadın bölünebilmesi, bir asırın müçtehitsiz kalması | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kıyas-taklit, telfik, belli bir mezhebe bağlı kalma zorunluluğu | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Faiz-riba ilişkisi | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Finansman temin yöntemleri ve Katılım bankalarının faaliyetleri | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Enflasyon ve Faiz yasağı ile ilişkisi | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Vize sınavı | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Borsa | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Faktoring-barter | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Organ ve doku nakli | ön okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Tüp bebek | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ötenazi | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Genetik kopyalama | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Gıda güvenliği ve helal gıda | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yapay zeka | İlgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bütünleme sınavı | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |