TİB1711 Klasik Fıkıh Metinleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1711
Ad Klasik Fıkıh Metinleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ömer KORKMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Klasik fıkıh metinlerini okuyabilmek ve anlayabilmek

Dersin İçeriği

Klasik fıkıh metinlerinin tanıtımı ve bu metinlerden örnek okumaları içerir.

Dersin Ön Koşulu

Arapça fıkıh kitaplarını okuyabilmek

Kaynaklar

Muhtelif fıkıh kitapları

Notlar

İhtiyar li-ta'lili'l-muhtar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 klasik fıkıh kaynakları ve yazarları hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ02 fıkhın temel kaynağı olan eserleri yorumlar
ÖÇ03 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar
ÖÇ04 Klasik fıkıh teorisinin modern döneme geçişte değişimini gözlemler
ÖÇ05 Klasik dönem fıkıh literatürünü örneklerle tasvir eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fıkhın tanımı, amacı ve doğuşu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Fıkıh literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Erken dönem fıkıh metinleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sonraki dönem fıkıh metinleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Modern dönem fıkıh metinleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Hanefi mezhebinin önemli fıkıh metinleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Maliki mezhebinin önemli fıkıh metinleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 vize sınavı Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Şafii mezhebinin önemli fıkıh metinleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Hanbeli mezhebinin önemli fıkıh metinleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 metin okumaları 1 Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 metin okumaları 2 Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 metin okumaları 3 Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 metin okumaları 4 Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 metin okumaları 5 Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 final sınavı Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 final sınavı Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:15