Genel Bilgi
Kod | TİB789 |
Ad | Kuran Semantiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kur'an'ın anlam derinliğinin, düşünce sisteminin tanınması ve kavramların yaşadığı anlam değişimlerinin kavranması
Dersin İçeriği
Kur'an'ın muhtevası, lafzi icazı, varlık, bilgi, insan ve hayat temelinde konu bütünlüğü ve kavramların birbirleriyle ilişkileri bağlamında semantik tahliller
Dersin Ön Koşulu
İlahiyat lisans eğitimi birikimine sahip olmak
Kaynaklar
Kur'an'ı Kerim, Ragıb el-Isfahânî'nin el-Müfredât, İbnu'l-Cevzî'nin en-Nüzhe, Mustafavî'nin et-Tahkîk eserleri ve modern çalışmalar
Notlar
el-Vucûh ve'n-Nezâir eserleri, sözlükler, klasik ve modern tefsirler ile modern çalışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kur'an'ın varlık, bilgi ve insana dair sunduğu çerçeveyi açıklayabilir |
ÖÇ02 | Kur'an'ı anlamada semantiğin önemini açıklayabilir |
ÖÇ03 | Kur'an'da kalb, ilim ve cehalet konularının semantik tahlilini yapabilir |
ÖÇ04 | Kur'an'daki kavramların hangi dönemlerde nasıl bir anlam değişimine uğradığını izah edebilir |
ÖÇ05 | Tevhid ve ihlas konularını ve diğer kavramlarla ilişkisini açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Kur'an'daki hakikat tasavvurunun temel kavramlarını ve birbirleriyle ilişkilerini açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Semantik ve önemi | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
2 | el-Vucûh ve'n-Nezâir eserleri ve semantik tahlildeki yerleri | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
3 | Kur'an'ın anlaşılmasında Cahiliye dönemini bilmenin önemi | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
4 | Kur'an'da varlık ve bilgi konusu | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
5 | Tefsir tarihinin dönemleri ve kavramların anlamına etkisi | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
6 | Kur'an'da ilah, rab ve melik kavramları | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
7 | Kur'an'da beşer ve insan kavramları | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Kur'an'da vahiy kavramı | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
10 | Kur'an'da ilim ve cehl konuları | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
11 | Kur'an'da şeytan, cin ve melek konuları | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
12 | Kur'an'da ibadet, dua ve zekat konuları | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
13 | Kur'an'da zikir ve tesbih kavramları | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
14 | Kur'an'da kalb konusu | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
15 | Kur'an'da ihlas ve tevhid konuları | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık | |
16 | Dönem sonu sınav | ||
17 | Dönem sonu sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |