Genel Bilgi
Kod | TİB781 |
Ad | Arapçanın Dil Yapısı ve Özellikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP |
Dersin Amacı / Hedefi
Arapçanın Diğer Dillere Göre Özelliklerini Öğrenmek
Dersin İçeriği
Arapçaya Özel Dil Yapısı ve özelliklerinin mukayeseli öğretimi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kitabu'l-Ayn, el-Kitab, el-Hasais
Notlar
el-Luğatu'l-Arabiyye ve Bazu Hasaisiha
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünya dilleri arasında Arapçanın hangi dil ailesine olduğunu öğrenir. |
ÖÇ02 | Sami dil ailesini öğrenir. |
ÖÇ03 | İrab ve binayı kavrar. |
ÖÇ04 | Müzekker ve müennes kavramlarını anlar. |
ÖÇ05 | Ön, orta ve son ekleri öğrenir. |
ÖÇ06 | Arap dilinde mücerred ve mezidi kavrar. |
ÖÇ07 | Mehmus ve mechur sesleri öğrenir. |
ÖÇ08 | Arapçayı diğer dillerden ayıran yapısal özellikleri kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arap dilinde İrab | S. Özalp, Arap Dilinde İrab | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arap Dilinde Bina | F Ulugöl, Arab Dilinde Mebnilik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Arap dilinde Sarf | H., Günday, Arapça Dil Bilgisi Sarf Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Arap dilinde İştikak | M. Alp, Ali Kuşçu ve Arap Dil Bilimleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Ön Ekler | https://search.mandumah.com | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Orta Ekler | https://search.mandumah.com | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Son ekler | M. Alp, Şam Bölgesinde Türkçe ci Eki | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tarib | M. Akıncı, Tarib Açısından Arap Dilinde İsimler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Arap Yazısı | Modern Metodla Arapça İmla Kuralları - Nusrettin Bolelli | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Fiillerde Zamanlar | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Terhim | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Mücerred | el-Haşimi, el-Kavaidu'l-Esasiyye | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Mezid | el-Haşimi, el-Kavaidu'l-Esasiyye | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Sevâit | M. Alp, Arap Dili Fonetiği | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavı | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |