Genel Bilgi
Kod | TİB1726 |
Ad | Kıraat İlminin Temel Problemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Kıraat ilminde tartışılan temel meseleleri genel hatlarıyla ortaya koymak
Dersin İçeriği
1. Kıraat ilminde yedi harf meselesi 2. Kıraatlerin tevatürü 3. Sahabe kıraatleri ve şaz kıraatlerin değeri 4. Kıraatlerin tasnifi 5. Kıraatlerin kaynağı meselesi 6. Kıraatlerde tevkifilik ve ictihadilik konusu 7. Kıraatlerde tercih meselesi 8. Kuran ve kıraatlerin mahiyeti 9. Kıraatlerin sıhhat şartları 10. Kıraatlere yöneltilen iddiaların tahlili.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Ebû Şâme el-Makdisî, el-Mürşidü'l-Vecîz ilâ Ulûmin tetealleku bi'l-Kitâbi'l-Azîz, (tah. Tayyar Altıkulaç) Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1986.
Notlar
Mekkî b. Ebû Tâlib, el-İbâne an meâni'l-kırâât, Kitâb Nâşirûn, Beyrut 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kıraat ilminde yedi harf meselesi hakkında bilgi verir |
ÖÇ02 | Kıraatlerin tevatürüne dair tartışmalara dair bilgi verir |
ÖÇ03 | Sahabe kıraatleri ve şaz kıraatlerin değeri hakkında bilgi verir |
ÖÇ04 | Kıraatlerin tasnifine dair görüşler hakkında bilgi verir |
ÖÇ05 | Kıraatlerin kaynağına dair ileri sürülen görüşler hakkında bilgi verir |
ÖÇ06 | Kıraatlerde tevkifilik ve ictihadilik konusunu tartışır |
ÖÇ07 | Kıraatlerde tercih meselesi hakkında bilgi verir |
ÖÇ08 | Kuran ve kıraatlerin mahiyetine dair farklı yaklaşımlar hakkında bilgi verir |
ÖÇ09 | Kıraatlerin sıhhat şartlarına dair farklı yaklaşımlar hakkında bilgi verir |
ÖÇ10 | Kıraatlere yöneltilen iddiaları tahlil ederek kıraat ilminde bu iddialara karşı geliştirilen açıklamalar hakkında bilgi verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kıraatlerin kaynağına ilişkin görüşler | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kıraat ilminde yedi harf meselesi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sahih ve gayrı sahih kıraatler | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kıraatlerde kabul şartları | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sahabe kıraatlerinin değeri | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Şaz kıraat kavramı ve şaz kıraatlerin değeri | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kıraatlerin tasnifine dair görüşler | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kıraatlerin kaynağına dair ileri sürülen görüşler | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kıraatlerde tevkifilik ve ictihadilik konusu | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kıraatlerde tercih meselesi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kuran ve kıraatlerin mahiyetine dair farklı yaklaşımlar | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kıraatlere yöneltilen oryantalistik iddialar | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kıraatlere yöneltilen iddialara verilen cevaplar | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kıraatlerde tevatür meselesi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |