Genel Bilgi
Kod | TİB1724 |
Ad | Dilbilimsel Tefsirlerde Kıraat Olgusu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlerin nasıl değerlendirildiğini bütün yönleriyle ortaya koymak
Dersin İçeriği
1. Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlerin yer alış biçimi 2. Dilbilimsel tefsirlerde Kuran ve kıraat anlayışı 3. Dilbilimsel tefsirlerde kari ve ravi anlayışı 4. Dilbilimsel tefsirlerde kıraat değerlendirme kalıpları 5. Dilbilimsel tefsirlerde kıraat tercihi 6. Dilbilimsel tefsirlerde kıraat eleştirisi 7. Dilbilimsel tefsirlerde kıraat serbestisi 8. Dilbilimsel tefsirlerde kıraatleri değerlendirme yöntemi.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Ali Temel, Dilbilimsel Tefsirlerde Kıraat Olgusu, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2017.
Notlar
Ferrâ, Meâni'l-Kur'ân; Ahfeş, Meâni'l-Kur'ân; Zeccâc, Meâni'l-Kur'ân ve İrâbuh; Nehhâs, İrâbü'l-Kur'ân
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlerin yer alış biçimi hakkında bilgi verir |
ÖÇ02 | Dilbilimsel tefsirlerde Kuran ve kıraat anlayışı hakkında bilgi verir |
ÖÇ03 | Dilbilimsel tefsirlerde kari ve ravi anlayışı hakkında bilgi verir |
ÖÇ04 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraat değerlendirme kalıplarını kavrar |
ÖÇ05 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlerin tercihine yönelik değerlendirmeler hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlere yönelik eleştirel değerlendirmeler hakkında bilgi verir |
ÖÇ07 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraat serbestisi hakkında bilgi verir |
ÖÇ08 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatleri değerlendirme yöntemi hakkında bilgi verir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dilbilimsel tefsirler | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlerin yer alış biçimi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dilbilimsel tefsirlerde Kuran ve kıraat anlayışı | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Dilbilimsel tefsirlerde kari ve ravi anlayışı | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraat değerlendirme kalıpları | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlerin tercihine yönelik değerlendirmeler | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlere yönelik eleştirel değerlendirmeler | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraat serbestisi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatleri değerlendirme yöntemi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Nakle dayalı verilerle kıraatlerin değerlendirilmesi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Dilsel temelli verilerle kıraatlerin değerlendirilmesi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Anlam ve yorum eksenli kıraat değerlendirmeleri | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Diğer değerlendirme unsurları | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dilbilimsel tefsirlerde kıraatlerin manaya etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |