Genel Bilgi
Kod | TİB1720 |
Ad | Klasik Usul Metinleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ömer KORKMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik Usul metinlerini anlamak ve okumak
Dersin İçeriği
Klasik fıkıh usulü metinlerinin tanıtımı ve bu metinlerden örnek okumaları içerir. Ayrıca fıkıh usulünün temel kaynaklarından ve hüküm elde etme yöntemlerinden bahseder
Dersin Ön Koşulu
Arapça fıkıh usulü metinlerini okuyabilmek
Kaynaklar
Mir'âtü'l-usûl
Notlar
Menâru'l-envâr
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik fıkıh usulü metinlerini tanır |
ÖÇ02 | Temel kaynaklardan bilgi edinme metodunu tanır |
ÖÇ03 | Fıkıh usulünün temel meselelerini tartışır |
ÖÇ04 | Hüküm çıkarma yöntemleri hakkında bilgi edinir |
ÖÇ05 | Kıyas, İstihsan, Istıslah yöntemlerinin farkını anlatır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Usûl-i fıkhın tanımı, amacı ve doğuşu | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Usûl fıkıh yazım yöntemleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Usûl fıkıh yazım yöntemleri (fukaha,mütekellim ve memzûc) | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sonraki dönem usul metinleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Modern dönem usul metinleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İslam Hukukunun delilleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İslam Hukukunun delilleri 2 | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | vize sınavı | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hükümler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Örnek metin okumaları 1 | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Örnek metin okumaları 2 | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Örnek metin okumaları 3 | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Örnek metin okumaları 4 | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Örnek metin okumaları 5 | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Örnek metin okumaları 6 | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | final sınavı | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | final sınavı | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |