Genel Bilgi
Kod | TİB1725 |
Ad | Kur'an, Öteki ve Mitoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER |
Dersin Amacı / Hedefi
Kur'an'a göre ötekinin konumu hakkında ve muhtelif toplumlarda mitlerin nasıl doğdukları ve mahiyetleri hakkında bilgi sahibi olmak. Kur'an'da demitolojizasyonun imkanı tartışmalarını incelemek ve tartışmak dersin amaçlarıdır.
Dersin İçeriği
Kur'an'ın verilerine göre ötekinin konumu, mitlerin doğuşu ve dinle ilişkisi, Kur'an'da demitolojizasyon tartışmaları dersimiz konularıdır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Mitlerin Kısa Tarihi - Karen Armstrong Mitolojiye Giriş - Fuzuli Bayat İbrani Mitleri - Robert Graves, Raphael Patai İslam Öncesi Arap Mitolojisi - İbrahim Usta Modern Dünyada Kur'an Yorumu - Muhammed Coşkun
Notlar
Bir Nefeste Dünya Mitolojisi - Mark Daniels Mitolojinin Gücü - Joseph Campbell Diyanet İslam Ansiklopedisi Yök Tez Merkezi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kur'an ve demitolojizasyon hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Mitlerin ortaya çıkışına dair bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Din ve mitoloji arasındaki ilişkinin mahiyetine yönelik tartışmaları bilir. |
ÖÇ04 | Kur'an'a göre ötekinin konumuna dair bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kur'an'a göre ötekinin konumu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Kur'an'a Göre Ötekinin Konumu II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Mitolojik Düşünce Tarihine Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | Mitolojinin Diğer İlkel İnanç Sistemleri ile Bağlantısı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Mitlerin Yükselişi ve Çöküşü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Mitlerin varlıklarını korumaları ve gizlenmeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Değerler Paradigmasında Mit Anlayışı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yaratılış mitleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | Cennetten düşüş mitleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | İlk hikaye anlatıcılar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Kurban mitleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Kutsal metinler ve mitoloji üzerine tartışmalar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Kur'an ve demitolojizasyon tartışmaları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Kur'an ve Demitolojizasyon Tartışmaları II | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |