Genel Bilgi
Kod | BL242 |
Ad | Görüntü İşleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Mahir ATMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Mahir ATMIŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilgisayarda görüntülerin temsili, uzamsal ve frekans alanındaki temel görüntü işleme yöntem ve algoritmalarını tanıtmak, makine öğrenmesi destekli görüntüleri sınıflandırmak ve görüntülerde nesne tanıma uygulamaları geliştirmek.
Dersin İçeriği
Görüntünün tanımı, kamera, sayısal görüntü, 2 boyutlu işaret ve sistemler, sayısal görüntü iyileştirme, noktasal ve morfolojik dönüşümler.
Dersin Ön Koşulu
Python Bilgisi
Kaynaklar
Ders Notları, Mahir ATMIŞ
Notlar
https://neptune.ai/blog/image-processing-python
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görüntü işleme alanındaki tanımları listeler. |
ÖÇ02 | Görüntü işleme alanında temel matematiksel hesaplar yapar. |
ÖÇ03 | Sayısal bir görüntü üzerinde kalite arttırma, dönüştürme, saklı bilgiyi keşfetme gibi önceden belirlenmiş bir işlemi gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Sayısal bir görüntü üzerinde morfolojik işlemler uygular. |
ÖÇ05 | İki boyutlu filtre tasarlar. |
ÖÇ06 | Görünütdeki nesneleri tanıyan yazılım kodlar. |
ÖÇ07 | Görüntü işleme problemlerine çözüm üretir. |
ÖÇ08 | Görüntü işlemeye ilişkin temel algoritmaları analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar Teknolojileri ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgileri listeler. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar donanımını oluşturan temel elektronik parçalarını ve bunların işleyişlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi içeriğini hatırlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Programcılığı alanındaki güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar programcılığı alanındaki problemleri çözer. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Algoritma ve veri yapılarını oluşturur ve matematiksel hesapları yapar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Web programlama teknolojilerini açıklar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri tabanı tasarımı ve yönetimini gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yazılımları test eder ve hataları giderir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Programcılığı alanındaki yazılım ve paket programları kullanabilir. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağ sistemlerini açıklar, tasarlar ve kurulumunu yapar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kelime işlemci, elektronik hesaplama tablosu, sunum programlarını kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar Teknolojileri ile ilgili bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar Programcılığı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilgisayar Teknolojileri ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe olarak etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş. Göz, kamera, sayısal görüntü, renkli görüntü | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel kavramlar, komşuluk, uzaklık, öteleme, döndürme | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Nokta işleme ve temel nokta fonksiyonları | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Histogram and histogram operations | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Fourier Dönüşümü, 2-D Fourier Dönüşümü | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | 2-D Ayrık Fourier Dönüşümü | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | 2-D konvolüsyon, uzamsal süzgeçler | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı yapma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Frekans düzleminde süzgeçler | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kuantalama, bölgesel kuantalama, steganografi | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Örnekleme ve örtüşme | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Gürültü azaltımı, blur süzgeç, medyan süzgeç uygulamaları | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Keskinleştirme ve kenar deteksiyonu Sobel ve Canny operatörleri uygulamaları | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Morfolojik dönüşümler | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Görüntü İşleme Uygulamaları | Kitaptaki örnek kodlara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı yapma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı yapma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
AKTS | 5 AKTS |