Genel Bilgi
Kod | BL242 |
Ad | Görüntü İşleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Mahir ATMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Görüntü İşleme dersinin amacı; bilgisayarda görüntülerin temsili, uzamsal ve frekans alanındaki temel görüntü işleme yöntem ve algoritmalarının öğretilmesi, makine öğrenmesi destekli görüntüleri sınıflandırma ve görüntülerde nesne tanıma uygulamaları, ve bir görüntü analizi sisteminin temel bileşenlerinin uygulamalı olarak tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği
Görüntünün tanımı, kamera, sayısal görüntü, 2 boyutlu işaret ve sistemler, sayısal görüntü iyileştirme, noktasal ve morfolojik dönüşümler.
Dersin Ön Koşulu
Python Bilgisi
Kaynaklar
Ders Notları, Mahir ATMIŞ
Notlar
https://neptune.ai/blog/image-processing-python
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görüntü işleme alanındaki tanımsal bilgileri kazanır. |
ÖÇ02 | Görüntü işleme hakkında temel matematiksel bilgileri uygular. |
ÖÇ03 | Sayısal bir görüntü üzerinde kalite arttırma, dönüştürme, saklı bilgiyi keşfetme gibi önceden belirlenmiş bir işlemi gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Sayısal bir görüntü üzerinde morfolojik işlemler uygular. |
ÖÇ05 | İki boyutlu filtre tasarlar. |
ÖÇ06 | Görünütdeki nesneleri tanıyan yazılım kodlar. |
ÖÇ07 | Görüntü işleme problemlerine çözüm üretir. |
ÖÇ08 | Görüntü işlemeye ilişkin temel algoritmaları analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar Teknolojileri ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar donanımını oluşturan temel elektronik parçalarını ve bunların işleyişleri hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Programcılığı alanındaki güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar programcılığı alanındaki problemleri çözme becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Algoritma ve veri yapılarını oluşturur ve matematiksel hesapları yapar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Web programlama teknolojilerini açıklar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri tabanı tasarımı ve yönetimini gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yazılımları test eder ve hataları giderir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Programcılığı alanındaki yazılım ve paket programları kullanabilir. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağ sistemlerini açıklar, tasarlar ve kurulumunu yapar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kelime işlemci, elektronik hesaplama tablosu, sunum programlarını kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar Teknolojileri ile ilgili bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar Programcılığı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilgisayar Teknolojileri ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe olarak etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş. Göz, kamera, sayısal görüntü, renkli görüntü | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
2 | Temel kavramlar, komşuluk, uzaklık, öteleme, döndürme | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
3 | Nokta işleme ve temel nokta fonksiyonları | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
4 | Histogram and histogram operations | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
5 | Fourier Dönüşümü, 2-D Fourier Dönüşümü | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
6 | 2-D Ayrık Fourier Dönüşümü | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
7 | 2-D konvolüsyon, uzamsal süzgeçler | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
8 | Ara Sınavlar | Çalışmalı | |
9 | Frekans düzleminde süzgeçler | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
10 | Kuantalama, bölgesel kuantalama, steganografi | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
11 | Örnekleme ve örtüşme | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
12 | Gürültü azaltımı, blur süzgeç, medyan süzgeç uygulamaları | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
13 | Keskinleştirme ve kenar deteksiyonu Sobel ve Canny operatörleri uygulamaları | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
14 | Morfolojik dönüşümler | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
15 | Görüntü İşleme Uygulamaları | Ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır. | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışmalı | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışmalı |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
AKTS | 5 AKTS |