Genel Bilgi
Kod | ISB510 |
Ad | Lineer Modeller Kuramı II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Varyans analizi modellerinde (Tek yönlü, İki yönlü) tahmin, tahmin edilebilirlik, test edilebilirlik kavramlarını incelemek.
Dersin İçeriği
Tek yönlü sınıflandırma modeli ve iki yönlü sınıflandırma modeli (dengeli ve dengesiz) için: Parametre vektörünün tahmini, Tahmin edilebilir fonksiyon; Yeniden Parameterlendirme; Yan koşullar; Kısıtlamalar; Hipotez tesi; Tam-indirgenmiş model yaklaşımı, genel lineer hipotezler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Linear Models in Statistics Alvin C. Rencher John Wiley 2000
Notlar
Linear Models S.R.Searle John Wiley 1971
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deneysel ve örneklem birimi kavramlarını bilmesi ve anlaması, |
ÖÇ02 | Varyans analizi (ANOVA) modellerinin mantığını anlaması, |
ÖÇ03 | Model parametre vektörünün tahmini ve tahmin edilebilir fonksiyon kavramını bilmeli, |
ÖÇ04 | Yeniden parametrelendirme yapabilmeli, |
ÖÇ05 | Yan koşullar ve kısıtlama kavramlarını bilmeli |
ÖÇ06 | ANOVA modelleri için hipotez testi yapabilmeli, |
ÖÇ07 | ANOVA modellerinde en küçük karelerin geometrik yaklaşımını bilmeli, |
ÖÇ08 | Test edilebilir hipotez ve Tam-İndirgenmiş model yaklaşımını öğrenmeli, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel problemlerin modellenmesinde ve probleme özgü çözümlerin üretilmesinde yeni yöntem ve stratejiler geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında belirli bir konu hakkında detaylı araştırma yapabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik literatürüne katkı yapabilecek düzeyde istatistik teorisine hakimdir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistik alanında proje ve etkinlikler düzenleyebilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel irdeleme yetisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında bilimsel yayın üretebilir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik düşünme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistik literatürünü takip edebilir. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde yayın ve sunum yapabilecek düzeyde geliştirebilir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahiptir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel etik kurallara uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tek yönlü sınıflandırma modeli | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İki yönlü sınıflandırma modeli | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Parametre vektörünün tahmini ve tahmin edilebilirlik | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yeniden parametrelendirme, yan koşullar | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | En küçük kareler tahmin edici, özellikleri ve geometrisi | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hipotez testi, test edilebilirlik | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tam indirgenmiş model yaklaşımı, genel lineer hypothesis | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Dengeli durum için tek yönlü sınıflandırma modeli | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Genel lineer hipotez testleri | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dengeli durum için iki yönlü sınıflandırma modeli | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kesişim ve esas etkiler için hipotez testleri | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dengeli olmayan durum için tek yönlü sınıflandırma modeli | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kısıtlamalar | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kısıtsız ve kısıtlı model | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |