Genel Bilgi
Kod | ISB556 |
Ad | Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çok değişkenli analizler için veri matrisinin hazırlanması ve veriye uygun yöntemin seçilerek analiz yapılması becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Rasgele vektörler ve matrisler, Çok değişkenli normal dağılım ve özellikleri, Çok değeşkenli dağılımlar (Chi-Square, Wishart, t, F, Dağılımları, Çok değişkenli regresyon modelleri, Sınıflandırmaya ilişkin yöntemler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Neil , H. T. (2002), Applied Multivariate Analysis, Springer-Verlag, New York.
Notlar
Srivastava, M. S. (2002) Methods of Multivariate Statistics, Wiley-Interscience
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çokdeğişkenli normal dağılım ve karesel formların dağılımını bilmesi, |
ÖÇ02 | Çok değişkenli verileri özetleme ve yorumlayabilmesi, |
ÖÇ03 | Çok değişkenli yöntemler ve tek değişkenli teknik arasındaki bağlantıyı anlaması, |
ÖÇ04 | Çok değişkenli yöntemleri uygun şekilde kullanabilmesi, |
ÖÇ05 | Çokdeğişkenli regresyon modeli için hipotez testi yapabilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel problemlerin modellenmesinde ve probleme özgü çözümlerin üretilmesinde yeni yöntem ve stratejiler geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında belirli bir konu hakkında detaylı araştırma yapabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik literatürüne katkı yapabilecek düzeyde istatistik teorisine hakimdir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistik alanında proje ve etkinlikler düzenleyebilir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel irdeleme yetisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında bilimsel yayın üretebilir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik düşünme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistik literatürünü takip edebilir. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde yayın ve sunum yapabilecek düzeyde geliştirebilir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahiptir. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel etik kurallara uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Rasgele vektörler ve matrisler | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Çok değişkenli normal dağılım ve özellikleri | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Multivariate distributions (Chi-Square, Wishart, t, F, Hotelling T) | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Normallik, Küresellik ve bağımsızlık testi | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Profil Analizi | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çokdeğişkenli lineer regresyon tahmini ve hipotez testleri | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çokdeğişkenli lineer regresyon tahmini ve hipotez testleri 2 | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Tek yönlü çokdeğişkenli varyans analizi | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Çift yönlü çokdeğişkenli varyans analizi | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tekrarlı ölçümler | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Diskriminant ve sınıflandırma analizi | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Diskriminant ve sınıflandırma analizi 2 | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Temel Bileşenler analizi | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kümeleme Analizi | Kaynak okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Review the topics discussed in the lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Review the topics discussed in the lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |