ISB111 Sonlu Matematik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB111
Ad Sonlu Matematik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı öğrencilerde sayma kuralları, permütasyon, kombinasyon ve olasılık kuramı hakkında güçlü bir alt yapı oluşturmaktır.

Dersin İçeriği

Sayma Kuralları, Permütasyon, Kombinasyon, Sıralı ve Sırasız Parçalanma, Olasılık bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Refail Alizade, Ünal Ufuktepe (2006), Sonlu Matematik, Tubitak Yayınları, Ankara.

Notlar

Goldstein-Scheider-Seigel (1998), Finite Mathematics and Its Applications,Prentice Hall. 3. A.Simpson (2002), Discrete Mathematics by example, McGraw Hill.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sayma Kurallarını açıklar.
ÖÇ02 Permütasyon problemlerini çözer
ÖÇ03 Kombinasyon problemlerini çözer
ÖÇ04 Sıralı ve Sırasız Parçalanma problemlerini çözer
ÖÇ05 Dağıtım problemlerini çözer
ÖÇ06 Bir Olayın Olasılığı, Olasılık Aksiyomları ve Bazı Olasılık Kurallarını kullanır
ÖÇ07 Koşullu Olasılık, Bağımsız Olayları açıklar.
ÖÇ08 Bayes Teoremini uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sayma kuralları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
2 Permütasyon, Dairesel permütasyon Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3 Tümü birbirinden farklı olmayan nesnelerin permütasyonu Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Kombinasyon, Pascal kuralı Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
5 Tekrarlı kombinasyonlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6 Sıralı ve sırasız parçalanmalar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7 Dağıtım Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dağıtım II Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10 Olasılık Kavramı Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
11 Olasılık Kavramı II Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12 Koşullu Olasılık Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13 Toplam Olasılık ve Bağımsız Olaylar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14 Olasılık Dağılımları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
15 Problem Çözümü Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.06.2024 01:41