Genel Bilgi
Kod | ISB221 |
Ad | Optimizasyon Teknikleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NİMET ÖZBAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NİMET ÖZBAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı doğrusal programlama problemleri için model kurmak ve kurulan modelleri çeşitli yöntemlerle çözebilmek, ulaştırma problemleri ve çözüm yöntemlerini öğretmektir
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği Doğrusal Programlama ile ilgili Tanımlar, Doğrusal Programlama ile ilgili Örnekler ve Model Kurma, Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar, Grafiksel Çözüm Yöntemi, Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki Doğrusal Programlama Problemleri, Analitik Çözüm Yöntemi, Simplex Çözüm Yöntemi, İki Evreli Yöntem, Büyük M Yöntemi, Dualite, Ulaştırma Problemleri ve Çözüm Yöntemleri konularından oluşmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Elementary Linear Programing With Applications, Bernard Kolman and Robert E. Beck, Academic Press, 1980. -Doğrusal Programlama, Prof. Dr. İmdat Kara, Bilim Teknik Yayınevi, 1991. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha (Çevirenler : Ş. Alp Baray-Şakir Esnaf), Literatür Yayıncılık, 2000. -Optimizasyon Teknikleri, Hasan Bal, Gazi Üniversitesi Yayınları, 1995. -İşletmede Sayısal Yöntemler ve Winqsb Uygulamaları, Prof. Dr. İsmail Erdem, Seçkin Yayıncılık, 2017.
Notlar
-Optimizasyon, Ayşen Apaydın, A.Ü.F.F. Dön. Ser. Yayınları, 1996.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğrusal programlama probleminin özelliklerini açıklar |
ÖÇ02 | Doğrusal programlama modeli oluşturur, bu problemi grafiksel ve analitik yöntemlerle çözer |
ÖÇ03 | Simplex çözüm yöntemini kullanır |
ÖÇ04 | İki evreli yöntem ile simplex yönteminin farkını ayırt eder |
ÖÇ05 | İki evreli yöntemi kullanır |
ÖÇ06 | Büyük M yöntemini kullanır |
ÖÇ07 | Doğrusal modelin dualini oluşturur |
ÖÇ08 | Dengeli ve dengesiz ulaştırma modellerini çözer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama ile ilgili Tanımlar, Doğrusal Programlama ile ilgili Örnekler ve Model Kurma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Grafiksel Çözüm Yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki Doğrusal Programlama Problemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Analitik Çözüm Yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Simplex Çözüm Yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Problem Çözme-1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İki Evreli Yöntem-1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | İki Evreli Yöntem-2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Büyük M Yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Doğrusal Programlama Modelinin Duali | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Dengelenmiş Ulaştırma Modeli ve Çözüm Yöntemleri-1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Dengelenmemiş Ulaştırma Modeli ve Çözüm Yöntemleri-2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Problem Çözme-2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |