Genel Bilgi
Kod | MAT231 |
Ad | İstatistik İçin Matematik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kutupsal koordinatlar, eksenlerin ötelenmesi, döndürülmesi, konikler, çember, elips, hiperbol, parabol, koniklerin ortak tanımı,reel kuadratik (ikinci dereceden) formlar, kuadratik yüzeyler ve bu yüzeylerin belirlenmesi, çok değişkenli fonksiyonlar, diferansiyeller, zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevleri, İki değişkenli fonksiyonlarda maksimum minimum, lagrange çarpanları, tam diferansiyeller, gradyant ve yönlü türevler, Jacobian matrisi ,iki katlı integraller konularını kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Kutupsal koordinatlar, eksenlerin ötelenmesi, döndürülmesi, konikler, çember, elips, hiperbol, parabol, koniklerin ortak tanımı, reel kuadratik (ikinci dereceden) formlar, kuadratik yüzeyler ve bu yüzeylerin belirlenmesi, çok değişkenli fonksiyonlar, diferansiyeller, zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevleri, iki değişkenli fonksiyonlarda maksimum minimum, Lagrange çarpanları, tam diferansiyeller, gradyant ve yönlü türevler, Jacobian matrisi, iki katlı integraller konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Analitik Geometri- Mustafa Balcı Genel Matematik-Mustafa Balcı Calculus-Thomas
Notlar
Analitik Geometri- Arif Sabuncuoğlu Calculus-Thomas
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konik, çember, elips, hiperbol, parabol yüzeylerini sınıflandırır. |
ÖÇ02 | Karesel yüzeyleri belirler. |
ÖÇ03 | Analitik düşünme ve problem çözme becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Problem çözümü için gerekli bilgi teknolojilerini kullanır. |
ÖÇ05 | Matematiğin gerçek hayattaki uygulamalarını yapar. |
ÖÇ06 | Türevin Uygulamalarını yapar. |
ÖÇ07 | Limit ve türev işlemini yapar. |
ÖÇ08 | Temel fonksiyon yapılarını tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analitik Geometri de genel tanım ve kavramlar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
2 | Kutupsal koordinatlar, eksenlerin ötelenmesi, döndürülmesi | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Konikler, çember | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Elips, hiperbol | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Parabol, koniklerin ortak tanımı | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
6 | Reel kuadratik(İkinci dereceden) Formlar | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Kuadratik yüzeyler ve bu yüzeylerin belirlenmesi | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınav | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Çok değişkenli fonksiyonlar | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Diferansiyeller, zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevleri | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
11 | İki değişkenli fonksiyonlarda maksimum minimum | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Lagrange çarpanları | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Tam diferansiyeller, gradyant ve yönlü türevler | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Jacobian Matrisi | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | İki katlı integraller | kaynak okuma ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |