Genel Bilgi
Kod | ISB253 |
Ad | Mesleki İngilizce |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NİMET ÖZBAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NİMET ÖZBAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin temel olasılık ve istatistik konularıyla ilgili edinmiş oldukları bilgileri İngilizce olarak kavramalarını sağlamak ve İngilizce problem çözme becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini İstatistik ve Değişkenler, Temel Olasılık-Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular, Rastgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları-Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular, Matematiksel Beklenen Değer-Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular, Bazı Özel Olasılık Dağılımları-Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular konuları oluşturmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Schaum's Outline of Statistics, Schaum's Outline Series, Murray R. Spiegel, Larry J. Stephens, McGraw Hill Professional, 2007.
Notlar
Schaum's Outline of Probability and Statistics, Schaum's Outline Series, Murray R. Spiegel, John J. Schiller, R. Alu Srinivasan, McGraw Hill Professional, 2013.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bazı matematiksel kavramlarla birlikte istatistik ve değişkenleri İngilizce olarak açıklar |
ÖÇ02 | Rastgele deneyler, örnek uzaylar ve olasılık kavramını İngilizce olarak ifade eder |
ÖÇ03 | Permütasyon ve kombinasyonlar hakkında bilgiye ve problem çözme becerisine İngilizce olarak sahip olur |
ÖÇ04 | Rastgele değişkenleri, kesikli ve sürekli olasılık dağılımlarını, dağılım fonksiyonlarını, ortak dağılımları, bağımsız rastgele değişkenleri ve koşullu dağılımları İngilizce olarak inceler |
ÖÇ05 | İngilizce'de matematiksel beklenen değer konusunu açıklar ve bu konu ile ilgili problem çözme becerisine sahip olur |
ÖÇ06 | İngilizce'de ortalama, medyan, mod ve diğer merkezi eğilim ölçülerini açıklar |
ÖÇ07 | İngilizce'de standart sapma ve diğer yayılma ölçülerini açıklar |
ÖÇ08 | İngilizce momentleri, çarpıklığı ve basıklığı açıklar |
ÖÇ09 | İngilizce bazı özel olasılık dağılımlarını inceler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistik, kitle ve örneklem, kesikli ve sürekli değişkenler, fonksiyonlar, denklemler ve eşitsizlikler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Rastgele deneyler, örnek uzaylar, olaylar, olasılık kavramı, koşullu olasılık, bağımsız olaylar ve örnekler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bazı problemlerle birlikte permütasyonlar ve kombinasyonlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Rastgele değişkenler, kesikli ve sürekli olasılık fonksiyonları, dağılım fonksiyonları ve örnekler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Ortak dağılımlar, bağımsız rastgele değişkenler, koşullu dağılımlar ve çözülmüş problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Matematiksel beklenen değerin tanımı ve çözülmüş problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Varyans ve standart sapma, moment çıkaran fonksiyonlar, kovaryans, korelasyon katsayısı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Koşullu beklenen değer, varyans ve momentler, Chebyshev eşitsizliği, mod, medyan, çeyreklikler, çarpıklık ve basıklık | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bernoulli dağılımı, binom dağılımı, büyük sayılar kanunu ve çözülmüş problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Normal dağılım, binom ve normal dağılımlar arasındaki ilişki ve çözülmüş bazı problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Poisson dağılımı, poisson ve normal dağılımlar arasındaki ilişki ve çözülmüş bazı problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Merkezi limit teoremi, çok terimli dağılım, hipergeometrik dağılım, düzgün dağılım, Cauchy dağılımı, gamma dağılımı, beta dağılımı ve bazı çözülmüş problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Ki-kare dağılımı, Student t dağılımı, F dağılımı, iki değişkenli normal dağılım, geometrik dağılım, negatif binom dağılımı, üstel dağılım ve bazı çözülmüş ve tamamlayıcı problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |