Genel Bilgi
Kod | ISB313 |
Ad | Örnekleme ve Anket Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bir istatistiksel araştırmada örneklem seçebilmek için örnekleme yöntemlerini öğretmek, uygun örnekleme yöntemini kullanabilmek ve anket tasarlamayı öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu dertse; örnekleme kavramları, basit rassal örnekleme, tabakalı örnekleme, Orantılı, Optimum ve Neyman örnekleme yöntemleri, kademeli örneklemeye giriş, anket tasarımı işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özer Serper ve ark., 2013, Örnekleme, Ezgi Kitabevi Yayınları
Notlar
Remzi Altunışık ve ark., 2004, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel örnekleme kavramları ve kullanım alanları bilgisini kavrar. |
ÖÇ02 | Örnekleme yöntemlerini tanır. |
ÖÇ03 | Uygulama problemlernin çözüm teknikleri bilgisini kullanır. |
ÖÇ04 | Basit rassal örneklemeyi uygular. |
ÖÇ05 | Tabakalı rassal örnekleme yapar. |
ÖÇ06 | Araştırma teknikleri kullanarak basit araştırmalar yapar. |
ÖÇ07 | Anket düzenleme temellerini kavrar. |
ÖÇ08 | Örneklemenin temel prensiplerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel tanım ve kavramlar | Kaynak kitap okuma | |
2 | Basit tesadüfi örneklemeye giriş | Kaynak kitap okuma | |
3 | Basit tesadüfi örneklemenin kitle ortalaması için uygulanması | Kaynak kitap okuma | |
4 | Basit tesadüfi örneklemenin kitle oranı için uygulanması | Kaynak kitap okuma, uygulama | |
5 | Tabakalı örneklemeye giriş | Kaynak kitap okuma | |
6 | Tabakalı örneklemenin kitle ortalaması için uygulanması | Kaynak kitap okuma | |
7 | Tabakalı örneklemenin kitle oranı için uygulanması | Kaynak kitap okuma, uygulama | |
8 | Ara Sınav | Derste anlatılan konulara çalışma | |
9 | Kademeli örneklemeye giriş | Kaynak kitap okuma | |
10 | Tek kademeli örnekleme yöntemleri | Kaynak kitap okuma | |
11 | Tek kademeli örnekleme yönteminin kitle ortalaması ve oranı için uygulanması | Kaynak kitap okuma | |
12 | Anket yöntemleri, avantajları ve dejavantajları | Kaynak kitap okuma, uygulama | |
13 | Anketlerin kullanım alanları ve öğrenci projelerinin sunumları | Kaynak kitap okuma | |
14 | Anketin başlıca basamakları ve öğrenci projelerinin sunumları | Kaynak kitap okuma, uygulama | |
15 | Anket sonuçlarının bilgisayarda kodlanması ve öğrenci projelerinin sunumları | Kaynak kitap okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste anlatılan konulara çalışma | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste anlatılan konulara çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |