Genel Bilgi
Kod | ISB302 |
Ad | Parametrik Olmayan İstatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hipotezlerin test edilmesinde uygun testleri seçme ve parametrik olmayan testleri uygulama becerisi kazandırmaktır..
Dersin İçeriği
Temel kavramlar, parametrik ve parametrik olmayan testler arasındaki fark, tek örneklem testleri, iki veya daha fazla bağımlı örneklem testleri, iki veya daha fazla bağımsız örneklem testlerinden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hamza Gamgam, Bülent Altunışık (2012). Parmetrik Olmayan Yöntemler.
Notlar
W. J. Conover (1998). Practical Nonparametric Statistics, Wiley; 3rd edition.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Parametrik ve Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemler Arasındaki Farkı ayırt eder, |
ÖÇ02 | Hangi yöntemi kullanabileceğini kavrar, |
ÖÇ03 | İşaret Testi, Wilcoxon İşaretlenmiş Sıra Sayıları Testini uygular, |
ÖÇ04 | Medyan Testi, Mann-Whitney U Testini uygular, |
ÖÇ05 | Mood Testi, Moses Testini uygular, |
ÖÇ06 | Bağımlı İki Örneklem Testleri kullanır |
ÖÇ07 | Bağımsız k Örneklem Testlerinden Kruskal-Wallis Testi ve Ki - Kare İstatistiğine Yaklaşımı kullanır, |
ÖÇ08 | Friedman S Testi ve Ki - Kare İstatistiğine Yaklaşımı kullanır, |
ÖÇ09 | Uyum İyiliği Testlerini yapar, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Parametrik ve Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemler Arasındaki Fark, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Ölçme Düzeyleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Tek Örneklem Testleri: İşaret Testi, Wilcoxon İşaretlenmiş Sıra Sayıları Testi, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Bağımsız İki Örneklem Testleri: Medyan Testi, Mann-Whitney U Testi, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Bağımsız İki Örneklem Testleri: Mood Testi, Moses Testi, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Bağımlı İki Örneklem Testleri: İşaret Testi, Wilcoxon Sıralı İşaret Testi, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bağımsızlık için Ki - kare Testleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Bağımsız k Örneklem Testleri: Kruskal-Wallis Testi (H İstatistiği), | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
11 | H İstatistiğinin örnekleme dağılımı ve Ki - Kare İstatistiğine Yaklaşımı, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Friedman S Testi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | S İstatistiğinin örnekleme dağılımı ve Ki - Kare İstatistiğine Yaklaşımı, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Uyum İyiliği Testleri, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Problem çözme | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |