Genel Bilgi
Kod | ISB409 |
Ad | Uygulamalı Temel Biyoistatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; öğrencilerin, biyoistatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinler arasında araştırma planlama, analiz etme ve yorumlama konusunda bilgi ve beceri kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Sağlık alanında hipotetik araştırma tasarlanarak, araştırmanın veri toplama araçları geliştirilecek, veri girişi yapılacaktır. Elde edilen veri biyoistatsitik sıkça alanında kullanılan testler ile analiz edilerek veri sunumu yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Van Belle, G., Fisher, L. D., Heagerty, P. J., & Lumley, T. (2004). Biostatistics: a methodology for the health sciences. John Wiley & Sons.
Notlar
Ders Notları, Biyoistatistik Prof.Dr.Kadir SÜMBÜLOĞLU
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşamda biyoistatistiğin yerini ve önemini kavrar |
ÖÇ02 | Sağlık alanındaki İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun araştırma yöntemi tasarlar |
ÖÇ03 | Uygun veri toplama araçları geliştir ve veri girişi yapar |
ÖÇ04 | Temel hipotez testleri arasındaki farkı ayırt eder, programlar aracılığı ile analiz yapar |
ÖÇ05 | Sağlık alanında kullanılan istatistik analizleri kavrar ve sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ06 | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
ÖÇ07 | Disiplinler arası çalışma kurgular ve çözüm üretir |
ÖÇ08 | Biyoistatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlık alanında kullanılan istatistikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sağlık alanında bir araştırmanın kurgulanması | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Araştırma yöntemleri | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Veri toplama araçları- hastane veri tabanları | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Veri elde edilmesi | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Veri girişi ve kontrolü | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tanımlayıcı istatistikler | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Hipotez testleri-1 | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
10 | Hipotez testleri-2 | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Hipotez testleri-3 | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | SPSS ile tablo ve grafikler oluşturma | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tablo ve grafiklerle veri sunumu-1 | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tablo ve grafiklerle veri sunumu-2 | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Veri sunumu | Ders materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyalleri | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyalleri | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |