Genel Bilgi
Kod | ISB423 |
Ad | Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile çok değişkenli istatistiksel yöntemlerin teorik alt yapısını oluşturmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini çok değişkenli istatistikle ilgili temel kavramlar, çok değişkenli normal dağılım, çok değişkenli hipotez testleri oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Alvin C. Rencher. Methods of Multivariate Analysis (2nd Edition) Wiley series in probability and mathematical statistics 2. Using Multivariate Statistics (6th Edition). Barbara G. Tabachnick , Linda S. Fidell. Pearson Education, Boston. 3. Uygulamalı Çok değişkenli İstatistiksel Analiz. Hüseyin Tatlıdil
Notlar
UC Irvine Machine Learning Repository-https://archive.ics.uci.edu/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok değişkenli istatistikle ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Çok değişkenli istatistiğin ne amaçla kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ03 | Çok değişkenli veri için ortalama vektörü, varyans-kovaryans matrisi, korelasyon matrisini hesaplar. |
ÖÇ04 | Çok değişkenli dağılımlar için olasılık yoğunluk fonksiyonu, marjinal olasılık yoğunluk fonksiyonu, koşullu dağılım ve istatistiksel bağımsızlığı örneklerle açıklar. |
ÖÇ05 | Çok değişkenli normal dağılım için moment çıkaran fonksiyonunu bulur. |
ÖÇ06 | Çok değişkenli normal dağılım marjinal olasılık yoğunluk fonksiyonunu, koşullu olasılık yoğunluk fonksiyonunu bulur. |
ÖÇ07 | Çok değişkenli normal dağılım için parametre tahminlerini yapar. |
ÖÇ08 | Çok değişkenli veri için hipotez testleri yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çok değişkenli istatistikle ilgili temel kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çok değişkenli istatistiksel analizde kullanılan matris kuramı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Çok değişkenli istatistiksel analizde kullanılan matris kuramı 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Ortalama vektörü, varyans-kovaryans matrisi, korelasyon matrisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çok değişkenli olasılık yoğunluk fonksiyonu, marjinal olasılık yoğunluk fonksiyonu, koşullu dağılım, istatistiksel bağımsızlık | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Olasılık yoğunluk fonksiyonu, karakteristik fonksiyonlar, momentler, moment çıkaran fonksiyonu ve parametrelerin tahmini | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Kitle parametrelerinin en çok olabilirlik kestiricileri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Marjinal normal dağılım, koşullu normal dağılım | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Doğrusal bağıntıların dağılımı, alt vektör değişkenlerinin bağımsızlığı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yoğunluk fonksiyonu verilmişken parametrelerin bulunması, karesel formların dağılımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Çok değişkenli test yöntemleri (olabilirlik oran testi) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Çok değişkenli test yöntemleri (bileşim kesişim testi) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Ortalamaya ilişkin testler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kovaryans matrislerine ilişkin testler, Paket programlar yardımıyla hipotez testlerinin yapılması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |