Genel Bilgi
Kod | ISB424 |
Ad | Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile çok sayıda değişkenin oluşturduğu verinin yapısını belirleyerek ve olabildiğince basit bir forma dönüştürerek hangi analizin kullanılmasının uygun olacağına karar verilmesini , ilgili konuda yorum yapılmasını ve doğru karara ulaşılmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Temel bileşenler analizi, faktör analizi, kanonik korelasyon analizi, diskriminant analizi, kümeleme analizi, çok boyutlu ölçekleme bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Alvin C. Rencher. Methods of Multivariate Analysis (2nd Edition) Wiley series in probability and mathematical statistics 2. Using Multivariate Statistics (6th Edition). Barbara G. Tabachnick , Linda S. Fidell. Pearson Education, Boston. 3. Uygulamalı Çok değişkenli İstatistiksel Analiz. Hüseyin Tatlıdil
Notlar
UC Irvine Machine Learning Repository-https://archive.ics.uci.edu/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok sayıda değişkenin oluşturduğu verinin yapısını belirler. |
ÖÇ02 | Çok sayıda değişkenin oluşturduğu verinin yapısını olabildiğince basit bir forma dönüştürür. |
ÖÇ03 | Temel bileşenler analizi yapar. |
ÖÇ04 | Faktör analizi yapar. |
ÖÇ05 | Temel bileşenler analizinin ve faktör analizinin amacını açıklar. |
ÖÇ06 | Temel bileşenler analizi ile faktör analizi arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ07 | Kümeleme analizinde kullanılan benzerlik ve uzaklık ölçülerini tanır. |
ÖÇ08 | İlişki kavramını ve kanonik korelasyon analizinin amacını örneklerle açıklar. |
ÖÇ09 | İki ve ikiden çok grup olması durumunda diskriminant analizini yapar. |
ÖÇ10 | Çok boyutlu ölçekleme yöntemlerini kullanır. |
ÖÇ11 | SPSS ve Minitab paket programları yardımıyla temel bileşenler analizi, faktör analizi, kanonik korelasyon analizi, diskriminant analizi ve kümeleme analizi yapar. |
ÖÇ12 | Çok değişkenli veri için hangi analizin uygun olduğunu değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Bileşenler Analizi, Temel bileşenler analizinin gerekliliği, temel bileşenlerin elde edilmesi, | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
2 | Temel bileşenlerin özellikleri, temel bileşen sayısının belirlenmesi, örnekler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Faktör Analizi, Faktör analizinin amacı, temel bileşenler analizi ile benzerliği | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Temel faktör yöntemi, faktör döndürülmesi ve kavramsal anlamlılık | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | SPSS ve Minitab paket programları yardımıyla temel bileşenler analizi ve faktör analizi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kanonik Korelasyon Analizi, İlişki kavramı ve kanonik korelasyon analizinin amacı, kanonik korelasyonların elde edilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Kanonik korelasyon katsayılarının önem kontrolleri, örnekler, SPSS ve Minitab uygulamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Diskriminant Analizi, İki grup olması durumunda diskriminant analizi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | İkiden çok grup olması durumunda diskriminant analizi, örnekler, SPSS ve Minitab uygulamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Benzerlik ve uzaklık ölçütleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Kümeleme Analizi, Kümeleme yöntemleri, örnekler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Kümeleme Analizi ile ilgili SPSS ve Minitab uygulamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Çok boyutlu ölçekleme yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Çok boyutlu ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması, çok boyutlu ölçekleme yöntemleri ile temel bileşenlerin karşılaştırılması, örnekler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |