ISB404 Yöneylem Araştırması

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB404
Ad Yöneylem Araştırması
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NİMET ÖZBAY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. NİMET ÖZBAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı yöneylem araştırması tekniklerini öğretmek, model kurma ve farklı modellerin çözüm yöntemlerini uygulama becerisini geliştirmektir

Dersin İçeriği

Bu derste Atama Modeli, Şebeke Modelleri, En Kısa Yol Problemi , Maksimum Akış Modeli, Minimum Maliyet Akış Problemi, Kritik Yol Yöntemi, PERT Analizi, Parametric Doğrusal Programlama, Hedef Programlama konuları işlenmektedir

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

-Yöneylem Araştırması, Prof.Dr. Ahmet Öztürk, Ekin Basım Yayın, 2016, 894s. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık, 2003.

Notlar

-İşletmede Sayısal Yöntemler ve Winqsb Uygulamaları, Prof.Dr. İsmail Erdem, Seçkin Yayıncılık, 2017, 535s.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Atama modellerini çözer
ÖÇ02 Şebeke modellerini tanımlar, en kısa yol problemlerini çözer
ÖÇ03 Maksimum akış modelini açıklar ve ilgili örnekleri çözer
ÖÇ04 Minimum maliyet kapasiteli akış problemini tanımlar ve ilgili örnekleri çözer
ÖÇ05 Kritik yol yöntemini kullanır
ÖÇ06 PERT yöntemini kullanır
ÖÇ07 Parametrik doğrusal programlama modellerini ve çeşitli çözüm yöntemlerini uygular
ÖÇ08 Hedef programlama modellerini ve çeşitli çözüm yöntemlerini uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Atama Modeli Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Macar Yönteminin Uygulanması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Şebeke Modelleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 En Kısa Yol Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
5 Maksimum Akış Modeli Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
6 Minimum Maliyet Akış Problemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
7 Kritik Yol Yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Problem Çözme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Soru-Cevap
10 PERT Analizi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Kritik Yol Yöntemi ve PERT Analizi Uygulamaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap
12 Parametrik Doğrusal Programlama Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Amaç Fonksiyonu Parametrelerindeki Sistematik Değişmenin Analizi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Soru-Cevap
14 Sağ Taraf Parametrelerindeki Sistematik Değişmenin Analizi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
15 Hedef Programlama Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
17 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.06.2024 04:24