Genel Bilgi
Kod | ISB462 |
Ad | Ekonometrik Modeller |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı ekonometrik verilerin istatistiksel modellenmesi ve istatistik teorileri çerçevesinde yorumlanmasıdır
Dersin İçeriği
Bu derste çoklu doğrusal regresyon modeli, değişen varyanslılık, çoklu iç ilişki problemi, yapay değişkenli modeller, geçişmesi dağıtılmış modeller işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Gujarati, D. N. (çev. Şenesen, Ü., Şenesen, G. G.) (1999), Temel Ekonometri. Literatür Yayıncılık
Notlar
Koutsoyiannis, A. (çev. Şenesen, Ü., Şenesen, G. G.) (1989), Ekonometri Kuramı. Verso Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonometri ve ekonometrik modeli açıklar |
ÖÇ02 | Model varsayımlarının geçerliliğini kontrol eder |
ÖÇ03 | Model varsayımlarında sapma olması durumunda uygun metotları kullanır |
ÖÇ04 | Modellere uygun tahmin yöntemlerini ayırt eder |
ÖÇ05 | İstatistiksel analiz için veriye uygun doğru modeli seçer |
ÖÇ06 | İstatistiksel paket programlar kullanarak elde edilen sonuçları yorumlar |
ÖÇ07 | Analiz sonuçlarını değerlendirir |
ÖÇ08 | Modeller arasındaki farklılığı açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ekonometriye giriş, çoklu regresyon analizinde varsayımlardan sapmaların incelenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Nokta tahmin edicilerin özelliklerinin incelenmesi, çoklu regresyon analizinde hipotez testleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Çoklu regresyon analizinde güven aralıkları, çoklu regresyon modeline matris yaklaşımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çoklu iç ilişki problemi (çoklu iç ilişkinin belirlenmesi ve düzeltilmesi) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Çoklu iç ilişki probleminde bazı yanlı tahmin ediciler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Değişen varyansın belirlenmes, Sistematik olmayan testler ve sistematik testler (Goldfeld Quant, Park ve Glejser testleri) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Sistematik testlerden Breusch Pagan Godfrey testi ve değişen varyansın düzeltilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapay değişkenli modeller | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yapay değişkenli modeller, birden fazla yapay değişken | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Nitel bağımlı değişkenli regresyon modelleri (DOM ve Logit modeller) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Nitel bağımlı değişkenli regresyon modelleri (Logit ve Probit modeller) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Gecikmesi dağıtılmış modelleri (en küçük kareler, Koyck modeli ve Almon çok terimli gecikme modeli ile tahmin) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Gecikmesi dağıtılmış modelleri (Nerlove ın kısmi uyarlama modeli ve Cagan ın uyarlanan beklenti modeli ile tahmin) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ardışık bağımlı modeller | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Genel soru çözümü | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |