Genel Bilgi
Kod | SRT146 |
Ad | Temel Sanat Eğitimi 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel sanat öğelerinin kavraması ve bu bilgilerin uygulamalı olarak deneyimlenmesi temel sanat eğitimi dersinin amacını oluşturur. Ders, genel bir vizyon ve bakış açısı geliştirmenin yanı sıra öğrencinin sanat ve tasarım alanlarındaki teknik becerilerini geliştirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Temel Sanat Eğitimi 2; renk, doku, zıtlık konularını temel almaktadır. Ders, bu konular kapsamında içeriksel ve biçimsel uygulamaları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ÖZTUNA, H.Yakup. (2008). Görsel İletişimde Temel Tasarım. Tibyan Yayıncılık. ISBN: 978-9944-172-15-8. İstanbul.
Notlar
MAY, Rollo.( 2003). Yaratma Cesareti (çeviren: Alper Oysal) Metis Yayınları. ISBN 975-342-190-7. , İstanbul .
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Plastik sanatların temel ögeleri olan ışık, gölge, çizgi, nokta, leke, doku ve rengi tanıyabilir |
ÖÇ02 | Doğadan bulduğu nesne üzerinde ışık gölgeyi kullanır. Canlı cansız model ile çizgi, nokta, leke elemanlarını yorumlar. |
ÖÇ03 | Canlı cansız model ile çizgi, nokta, leke elemanlarını yorumlar. |
ÖÇ04 | Doğal, yapay dokuları araştırır. |
ÖÇ05 | Plastik sanatların temel ilkeleri olan denge, ritm, zıtlık ve perspektifi tanıyabilecektir. |
ÖÇ06 | Uygulamalı olarak denge ve ritm kavramını geliştirir. |
ÖÇ07 | Zıtlık kavramı ile kendi çalışmalarını yorumlar. |
ÖÇ08 | Renk bilgisini geliştirir ve kompozisyonda kullanır. |
ÖÇ09 | Plastik sanatların temel ögeleri olan ışık, gölge, çizgi, nokta, leke, doku ve rengi tanımlar. |
ÖÇ10 | Yeni Biçim Üretme Yöntemlerinden metamorfozu tanımlar. |
ÖÇ11 | Seçtiği obje üzerinden kendi metamorfozunu yaratır. |
ÖÇ12 | Koramı tarif eder, kompozisyonlarında kullanır ve uygular |
ÖÇ13 | Öğrenci kendi Koram'ını yaratır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel sanat eğitiminde geçen temel terimler. Görsel Sanat Elemanları:çizgi, renk, biçim, form, doku, değer/valör, aralık/espas. Görsel Sanat İlkeleri: denge, ritim, hareket, zıtlık, bütünlük, vurgu, motif. | Konuyla ilgili araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Görsel Anlatımda Zıtlık, Ritim ve Denge. Kolaj Tekniği. Renk, doku, biçim, ölçü, aralık, ton vs. zıtlıkları. Görsel Etkide Zıtlık İlişkileri. Zıtların birliği. Zıtlık esaslı değer ve denetleme ilkeleri; açık-koyu, az-çok, büyük-küçük, köşeli-yuvarlak, ağır-hafif, vs. Yüzey değerlendirmesi/Proje 1 | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
3 | Biçim. Biçim bulma. Görsel anlatımda Ritim ve Denge. Ritim. Tam Tekrar, Aralıklı Tekrar, Değişken Tekrar. Denge. Simetrik Denge, Asimetrik Denge. Formda, renkte, harekette, açık-koyuda, az-çok, şiddetli- şiddetsiz, hareketli-hareketsiz, büyük-küçük, uzak-yakın gibi zıtlık dengelerinin sağlanması. Yüzey değerlendirmesi/Proje 2. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
4 | Nesne etütleri. Doğal ve yapay nesne etütleri. Açık-koyu, büyük-küçük, uzak-yakın gibi zıtlık dengelerinin sağlanması.Yüzey değerlendirmesi/Proje 1 | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Nesne etütleri. Doğal ve yapay nesne etütleri. Açık-koyu, büyük-küçük, uzak-yakın gibi zıtlık dengelerinin sağlanması.Yüzey değerlendirmesi/Proje 2 | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
6 | Kara kalem ile portre. Yeni Biçim Üretme Yöntemleri; Metamorfoz. Yüzey değerlendirmesi/Proje | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Yeni Biçim Üretme Yöntemleri. Metamorfoz | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Biçim, Geometrik ve organik biçimler. Koram; Eksensel Koram. Biçimlendirme. Sitilize etme.Soyutlama. Özgür ve özgün dışavurum teknikleri. Çiçek etüdü. Yüzeydeğerlendirmesi/Proje | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Biçim. Sitilize etme. Soyutlama. Yüzey değerlendirmesi/Proje | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | Eleman ve Eleman Teorileri. Tekstür. Koram; Merkezsel Koram.. Görsel Anlatımda Derinlik Etkileri. Optik Göz Yanılmaları. Eser incelemeleri. Optik Dokunun prensipleri 1. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Eleman ve Eleman Teorileri. Tekstür. Koram; Merkezsel Koram.. Görsel Anlatımda Derinlik Etkileri. Optik Göz Yanılmaları. sanat eserlerinin incelemeleri. Optik Dokunun prensipleri 2. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Yüzey DeğerlEleman ve Eleman Teorileri. Strüktür. Doğal strüktür özellikleri. Yapay strüktürde temel prensipler. Strüktür uygulamaları. Form Tekrarı - Form Artımı. Tam tekrar, aralıklı tekrar, değişen tekrar. Yeni Form Üretmede Birim Eleman. Yeni form olasılıklarının araştırılması. Yüzey değerlendirmesi/Proje | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
14 | Yeni Form Üretmede Birim Eleman. Çeşitli malzemelerin (ahşap, alçı, karton) olanaklarından yararlanarak birim eleman ve bağlantı düzenekleri ile strüktür çalışmaları. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | Strüktür konusuna ilişkin uygulama çalışmaları. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi, Portfolyo |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |