Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
SERAMİK PR. | |
Kod | SRT264 |
Ad | Seramik Tasarımı 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Leman KALAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Leman KALAY
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilerin seramik tasarım sürecinde kavramsal düşünme, form geliştirme ve çağdaş seramik anlayışıyla ilişki kurma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin, seramik malzemenin sunduğu olanakları sanatsal ve tasarımsal bir bakış açısıyla yorumlamaları beklenmektedir. Ders kapsamında, öğrencilerin belirledikleri konsept doğrultusunda özgün formlar tasarlamaları ve bu formları malzeme ile ilişkilendirerek anlatım gücü kazanmaları hedeflenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin araştırma yaparak tasarım süreçlerini geliştirmeleri, estetik ve teknik kararlarını bilinçli bir şekilde almaları teşvik edilecektir. Dersin sonunda, öğrenciler portfolyo hazırlama, sergi düzenleme ve sanatçı metni yazma konularında deneyim kazanarak profesyonel sunum teknikleri geliştireceklerdir.
Dersin İçeriği
Bu ders, öğrencilerin form, kavram ve çağdaş seramik sanatı ile ilişki kurarak seramik tasarımı yapmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, serbestçe seçecekleri herhangi bir seramik şekillendirme yöntemini kullanarak, belirledikleri kavramsal çerçeve doğrultusunda iki özgün proje geliştireceklerdir. Ders kapsamında, seramik formunun estetik, işlevsel ve kavramsal yönleri üzerine detaylı çalışmalar yapılacak ve çağdaş sanat bağlamında seramik tasarımın anlamı tartışılacaktır. Öğrenciler, kendi araştırmaları doğrultusunda bir konu belirleyerek, bu konuyu form ve malzeme üzerinden bir tasarıma dönüştürme sürecini deneyimleyeceklerdir. Bu süreçte, deneysel yüzey uygulamaları, malzeme kullanımı, kavramsal açıklama metinleri ve sunum teknikleri üzerinde çalışılacaktır. Öğrencilerin yaratıcı düşünme ve eleştirel analiz yetilerini geliştirmesi hedeflenmektedir. Dersin sonunda, öğrenciler projelerini bir portfolyo halinde sunarak, sanat ve tasarım odaklı profesyonel bir anlatım dili oluşturmayı öğreneceklerdir.
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin seramik elle şekillendirme yöntemlerine hakim olması gerekmektedir.
Kaynaklar
SERAMİK TANITIM KOMİTESİ, Türkiye'de Seramik '' Toprakla Ateşin Öyküsü''
Notlar
Konu ile ilgili bildiri kitapları, tezler, dergiler, araştırma raporları, internet veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzeme işleyebilme beceri kazanır |
ÖÇ02 | Tasarım elemanlarını deneysel olarak araştırır |
ÖÇ03 | Doğadan etüt yaparak ürüne dönüştürür |
ÖÇ04 | Endüstriyel ve Sanatsal ürün tasarımını analitik olarak değerlendirir |
ÖÇ05 | iç-dış mekanda seramik ürünün tasarım, üretim ve montaj sürecini tamamlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincindedir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde sorumluluk alarak çalışır | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El-göz koordinasyonu kurar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu düşünerek becerisi gelişir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile kendini sürekli olarak yeniler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Ders İçeriği Dersin amacı ve süreç hakkında bilgilendirme. Değerlendirme kriterleri: Vize (İlk Proje %40), Final (İkinci Proje %50), Katılım & Araştırma (%10). Seramikte form ve kavram ilişkisi üzerine tartışma. Öğrencilerden ilk proje için araştırma yaparak ilgi alanlarını belirlemeleri istenir. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Kavram ve Form İlişkisi Üzerine Araştırma Form nedir? Tasarımda formun anlamı ve işlevi. Kavram ve malzeme ilişkisi – Fikirlerin somutlaştırılması. Kavramsal sanat ve seramik üzerine örnekler incelenir (Ai Weiwei, Grayson Perry, Ron Nagle vb.). Öğrenciler kendi kavramsal yaklaşımlarını ve ilk proje konularını sunar. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
3 | İlk Proje İçin Form Denemeleri ve Taslak Çizimler Belirlenen konular üzerinden form ve kavram eskizleri yapılır. Formda minimalizm mi, detay mı? Seramik yüzey ve form etkileşimi. Atölye çalışması: Deneme form üretimi (kil, maket, dijital model vb.) | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Kavramsal Seramik Sanatı ve Çağdaş Yorumlar Çağdaş seramik sanatı ve kavramsal tasarım örnekleri incelenir. Kavramsal sanat ve seramik nasıl buluşur? Öğrenciler, kendi projelerini neden-sonuç ilişkisiyle tartışır. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | İlk Proje: Tasarım Geliştirme ve Atölye Çalışması Proje detayları belirlenir, form çalışmaları devam eder. Malzeme seçimleri, yüzey araştırmaları yapılır. Grup içi ve bireysel geri bildirim oturumları. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Form Üzerine Deneysel Çalışmalar Kavramsal ifade ile formun nasıl birleştiği üzerine uygulamalar. Alternatif formlar, modüler yapılar, interaktif seramik çalışmaları. Öğrencilerin formlarını çizim, modelleme veya prototipleme ile detaylandırmaları. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | İlk Proje Son Aşamaları ve Değerlendirme Son düzenlemeler, yüzey ve dokusal çözümler. Pişirim öncesi son kontroller. Kavramsal açıklama metni hazırlama ve portfolyo için fotoğraflama. | Proje çalışması, uygulamaların sürdürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | İlk Proje Sunumu ve Kritik Öğrenciler ilk projelerini sunar. Değerlendirme kriterleri: Kavramsal yaklaşım, form ve teknik yeterlilik, estetik ve sunum kalitesi. İlk proje sonrası geri bildirimler, ikinci proje için yönlendirmeler. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | İkinci Proje İçin Araştırma ve Kavram Geliştirme İkinci proje için araştırma ve konsept belirleme. Kavramsal sanat, minimal formlar, geleneksel ve çağdaş sentez üzerine analizler. Öğrenciler proje fikirlerini sınıfta sunar ve tartışma ortamı oluşturulur. | Proje çalışması, uygulamaların sürdürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | İkinci Proje İçin Form ve Kavram Çalışmaları Tasarım süreci, çizim, modelleme ve form denemeleri. Seçilen konunun seramik form ile ilişkisi nasıl olacak? Deneysel tasarımlar geliştirme ve form araştırmaları. | Proje çalışması, uygulamaların sürdürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Kavram, Form ve Seramik Yüzeyi Üzerine Tartışmalar Seramik form ve yüzey ilişkisi. Tek bir formla ne kadar anlatım sağlanabilir? Öğrencilerin tasarım süreçlerini sunması ve eleştirel geri bildirim. | Proje çalışması, uygulamaların sürdürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | İkinci Proje: Uygulama Süreci Seçilen formların fiziksel üretimi başlar. Deneme yüzeyler, pişirim testleri, alternatif malzeme kullanımları. Teknik destek ve bireysel danışmanlık. | Proje çalışması, uygulamaların sürdürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Proje Geliştirme ve Deneysel Yöntemler Seramikte kavramsal anlatımın güçlendirilmesi. Yüzey dokuları, renk ve malzeme seçimlerinin kavramla ilişkisi. Öğrenciler, projelerinde denemeler yaparak süreç hakkında konuşur. | Proje çalışması, uygulamaların sürdürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Yüzey ve Dekor Çalışmaları Sır, pigment, lüster, baskı teknikleri gibi yüzey uygulamaları. Seramik yüzeyde farklılık yaratma stratejileri. Final projesi için son tasarım düzenlemeleri. | Proje çalışması, uygulamaların sürdürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Son Rötuşlar ve Pişirim Süreci İkinci projenin pişirimi ve son dokunuşlar. Sunum teknikleri ve sergileme yöntemleri. | Proje çalışması, uygulamaların sürdürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Portfolyo ve Sunum Hazırlıkları Öğrenciler projelerini tamamlayarak sunum için hazırlar. Sanatçı metni, kavramsal açıklamalar ve belgeleme. Portfolyo sunumları için fotoğraflama çalışmaları. | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İkinci Proje Sunumu ve Değerlendirme Öğrenciler final projelerini jüriye sunar. Değerlendirme kriterleri: Kavramsal bütünlük, form geliştirme, seramik yüzey ilişkisi ve sunum kalitesi. Genel ders değerlendirmesi ve öğrenci geri bildirimleri. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 80 | 32 |
1. Proje / Tasarım | 20 | 8 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |