Genel Bilgi
Kod | SRS212 |
Ad | Seramik Arkeometrisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Arkeolojik seramiklerin karakterizasyon yöntemleri ve Anadolu'da üretilen kap tiplerinin günümüz tasarımıyla ilişkilendirilmesi
Dersin İçeriği
Ders içerikleri ve işleyişi hakkında bilgi. Arkeometriye giriş. Arkeometri nedir, Arkeometrik seramik malzemelerin rolü ve önemi Arkeoloji, sanat tarihi ve doğa bilimleri ile arasındaki ilişki. Arkeolojik seramik hammaddeler. Seramik buluntuların Tarih, kültür ve teknolojisi . Arkeolojik seramiklerin mikroyapısal özellikleri, kimyasal bileşimi ve üretim teknolojisi. Seramik tipolojisi ve üretim teknolojisi. Arkeolojik sorunlara bilimsel yaklaşım ilkelerinin temel teknikleri tartışılacaktır. Ana konular : tarihlendirme; analiz ve malzeme karakterizasyonu
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri, 2015. Tuba ÖKSE. ISBN 9786053963455
Notlar
Araştırma makaleleri, Kazı Sonuçları Toplantısı Kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeometride seramik malzemenin önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Arkeolojik Seramiklerin tanımlama tekniklerini öğrenir |
ÖÇ03 | Arkeolojik seramiklerin üretim teknolojisini kavrar |
ÖÇ04 | Sırlı, sırsız, astarlı, perdahlı, dekorlu seramiklerin inceleme yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ05 | Arkeolojik seramiklerin hamur bileşimleri hakkında yorum yapar |
ÖÇ06 | Arkeolojik buluntuların arkeometrisi için uygulanan karakterizasyon tekniklerini öğrenir |
ÖÇ07 | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi elde eder |
ÖÇ08 | Konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders İşleyişi ve İçeriği hakkında bilgilendirme. Arkeometri nedir Arkeometrinin kapsamı, seramik malzemenin arkeometrideki yeri ve önemi. | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Arkeometriye yardımcı bilim dalları ve arkeometride kullanılan başlıca karakterizasyon yöntemleri (SEM, XRF, XRD, DTA, Raman Spektrofotometresi v.b.) | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Kaynak araştırması ve üretim teknik ve teknolojilerinin belirlenmesi. | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Arkeolojik seramiklerin üretim teknolojileri, sırlı, astarlı, dekorlu, perdahlı seramikler. Hamur bileşimi, pişirme teknolojileri. | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Seramik örneklerin seçilmesi. Örneklerin gruplandırılması ve tanımlanması | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Seramik teknolojisi tarihi ve gelişimi, arkeolojik seramikler, İslam seramikleri ve sırları | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Çatalhöyük ve Karatepe Seramikleri, tarihi, kültürü ve teknolojisi, mikroyapı özellikleri, kimyasal bileşimleri | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Seramik arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
9 | İznik çini ve seramikleri, tarihi, kültürü ve teknolojisi, mikroyapı özellikleri, kimyasal bileşimleri | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Çini üretim teknolojisi, Çini fırınları | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Laboratuvar çalışması. Optik mikroskop tanıtma. Mikroskopta seramik buluntu inceleme. İnce kesit hazırlama yöntemleri. | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Seramik buluntuların üretildikleri dönemler. Seramik buluntuların üretim tarzına göre adlandırılması. Tipoloji: Kap ve gövde biçimleri | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Osmanlı, Selçuklu, Bizans ve Roma Dönemlerine Ait Kap Tipleri, Sır-Astar-Bünye özellikleri, Müzelerdeki Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | İon, Karya uygarlıkları, Helenistik Dönem ve Pers Egemenliğine Ait Kap Tipleri. Sır-Astar-Bünye özellikleri, Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Urartu, Lidya, Frig ve Hitit Uygarlıklarına Ait Kap Tipleri, Sır-Astar-Bünye özellikleri, Müzelerdeki Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları | Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seramik arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seramik arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |