Genel Bilgi
Kod | SRT306 |
Ad | Seramik Astar Boya ve Sırları Tasarımı 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Seramikte renk boya kullanımı ve bunların sır ile olan ilişkisi. Her türlü seramik bünyede sır ve astar kullanımı. Sır ve astarların özellikleri. Endüstriyel ve sanatsal sır ve astar kullanımı. Bunların boya ile ilşikileri ve fırınlama süreçleri
Dersin İçeriği
Seramik sır ve boyalarında kullanılan bütün kimyasal maddelerin özellikleri, yapıları, kullanımını kavrayabilme, kimyasal madde ve seramik bünye ilişkisini anlayabilme, fırınlama süreçlerinde kimyasal bileşiklerin davranışları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Prof.Dr. Ateş Arcasoy Seramik Teknolojisi Literatür Yayıncılık
Notlar
Handbook of Advanced Ceramics: Materials, Applications, Processing and Properties
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hazırlanan boya reçetelerinde kullanılacak oran ve hammaddeleri belirler |
ÖÇ02 | Boya reçetesinde kullanılan özlü ve özsüz hammaddelerin özelliklerini tanır. |
ÖÇ03 | Boya reçetesinde renk veren oksitlerin özelliklerini tanır. |
ÖÇ04 | Hammaddelerin boya bünyesinde vereceği etkileri tanımlar. |
ÖÇ05 | Seramik ürünler için sıraltı ve sır içi boya reçeteleri geliştirir |
ÖÇ06 | Seramik bünyede geliştirdiği sıraltı ve sır içi boya reçetelerini yorumlar |
ÖÇ07 | Çeşitli astar reçeteleri geliştirebilir ve boya astar ilişkisini yorumlar |
ÖÇ08 | Farklı kompozisyonlarda boya reçetelerinin denemelerini yapar ve uygular |
ÖÇ09 | Yapmış olduğu boyanın bünye ile uyumunu yorumlayabilir. Fırınlama süreçlerinde nasıl etkilendiğini görebilir. Sıcaklık renk ilişkisini yorumlar |
ÖÇ10 | Araştırmasını yaptığı boyaları seramik yüzeylere uygular |
ÖÇ11 | Yüzeye uyguladığı boyaların, sanatsal ve endüstriyel ürünlerde nasıl kullanacağını kavrar |
ÖÇ12 | Uygulamış olduğu boyaların fırınlama süreçlerini kavrar |
ÖÇ13 | Çıkan sonuçları değerlendirerek seramik ürünler için nasıl kullanacağını yorumlar |
ÖÇ14 | Sonuçları hem sanatsal, hem de endüstriyel çamurlar üzerinde deneyerek farklarını kavrar |
ÖÇ15 | Bütün çalışmalarını rapor halinde sunar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Renk hakkında genel bilgi, boya ve boyarmadde kavramları, boyaların hazırlanmasında kullanılan hammaddeler | Renk boya ilişkisini ve ana ara renk kavramlarını çalışarak gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Boya bileşiminde kullanılan hammaddelerin ve renk veren oksitlerin özellikleri | Oksitler ve genel yapılarına çalışarak gelir. Renk veren oksitler hangi elementlerdir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Boyaların özellikleri ve boya denemelerinin uygulanacağı deney plakalarının hazırlanması. Kullanılan hammaddelerin özellikleri | Seramik boyalı ürünleri inceleyerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
4 | Boya reçetelerinin hazırlanması, bünye üzerinde kullanımı. Reçete hazırlarken bünye ile olan ilişkisi | Reçete hazırlamayı bilerek gelmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | Seramik ürünler için sır altı ve sır üstü boyalar ve bünye ilişkileri | Sır ve boya kavramlarını bilerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sır altı ve sır üstü boyaların özellikleri, uygulaması | Sır altı ve sır üstü boyalı örnekleri araştırmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
7 | Astar reçeteleri ve bu astarların sır altı ve sır üstü uygulamaları | Astar çeşitlerini bilerek gelmeli | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | 7 haftalık konuları hem teorik hemde uygulamalı olarak çalışmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Çeşitli Astarlar ve özellikleri, hazırlanması ve uygulaması | Astarların hazırlanmasını yapabilmeli, hazırlıklı gelmeli | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
10 | Seramik boyaları, uygulama çalışmaları ve özelliklerinin araştırılması | Seramik boyalarına çeşitli kaynaklardan hazırlıklı gelir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | Endüstriyel ve Sanatsal ürünlerde astar ve boyalar | Endüstriyel ve sanatsal ürünlerin yapı ve özelliklerini bilerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
12 | Endüstriyel ve Sanatsal ürünlerde boya ve astarların fırınlama süreçleri | Seramik Fırın konusunda hazırlıklı gelir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | Olumlu astar ve boya reçetelerin çoğaltılarak seramik yüzeylerde uygulanması. | Uygulama çalışması için ön hazırlıkları yapmalı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Araştırmaları endüstriyel ve sanatsal ürünlere uygulama ve sonuçların raporlanması | Raporlama işlemlerini yapmalı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
15 | Yapılan araştırmaların reçete hesapları, rapor hazırlanması. | Bütün sonuçların değerlendirilmesini çalışarak gelmeli | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm haftaların teorik ve uygulamalarına çalışarak sınava hazırlanmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse gelmeden araştırma ve derse hazırlıklı gelme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |